Rekkojen hytit olivat painuneet kasaan ja lähes irronneet kiinnityksistään ja akselikin oli sinkoutunut kymmenien metrien päähän onnettomuuspaikasta.
Satakunnan pelastuslaitoksen palomestari Sauli Virtanen oli palaamassa Huittisissa sattuneelta, yli viisi tuntia kestäneeltä rekkaonnettomuustehtävältä asemalleen Euraan.
Palomiehet Huittisten paloasemalla olivat aloittamassa sikalastissa olleen rekan jäljiltä henkilökohtaisen huollon. Ja sopimuspalokuntalaiset ehtivät tuskin takaisin asemalleen, kun hätäkeskuspäivystäjä antoi uuden hälytysilmoituksen.
Kello 18.36 tulleen hälytyksen alkutiedoissa oli ainekset vaikka mihin: ”Kaksi rekkaa törmännyt, erittäin iso traktori ojassa, savua ilmassa ja koko tie poikki molempiin suuntiin. Loukkaantuneita traktorissa yksi, rekassa yksi pahasti ja yhtä kuskia ei näy, koska rekan nuppi niin pahasti ojassa. Toisesta rekan hytistä päässyt kuljettaja pois, toisessa hytissä kiinni ja hereillä.”
Alkutietoihin ei ollut ehtinyt se, että osallisena oli myös henkilöauto. Onnettomuus oli tapahtunut Huittisista Auraan kulkevalla kantatie 41:llä, jonka nopeusrajoitus on 80 km/t.
Palomestari Virtanen varmisti ensimmäisenä hälytetyt yksiköt ja ajatteli, että resursseja on saatava lisää. Hän käski hälyttää liikenneonnettomuuden toiselta puolelta Vampulan VPK:n (RSA 441) ja Kokemäeltä raivausyksikön (RSA 455).
Molemmat Huittisten höökit saapuivat onnettomuuspaikalle lähes yhtaikaa, noin 10 minuuttia hälytyksestä. Paloesimies Marko Toivio aloitti tiedustelun. Hän kiersi ajoneuvot nopeasti läpi. Tapaamiltaan henkilöiltä hän kysyi vammat, ovatko he puristuksissa ja onko ajoneuvossa ollut muita sekä mitä ajoneuvoissa on lastina.
Jokaiselle ajoneuvolle löytyi kuljettaja. Muita altistuneita Toivio ei löytänyt eikä heitä haastattelemallakaan ilmennyt. Tilanteesta teki hankalan paikalla olevat useat ajoneuvot, levinnyt lasti ja runsaslukuinen altistuneiden ja paikalle pysähtyneiden ohikulkijoiden määrä.
Toivio kertoo, että oli erittäin haastavaa muodostaa tilannearvio siitä, mitä kohteessa todellisuudessa oli tapahtunut. Heti tiedustelun jälkeen pelastuslaitoksen hööki sai vastuualueekseen säiliöautoyhdistelmän ja potilaan irrotuksen. Paikalle saapuva raivausyksikkö sai tehtäväkseen avustaa tehtävässä.
”Luokittelin kaksi potilasta punaiseksi ja kaksi keltaiseksi. Ajattelin, että energia on ollut niin suuri, ettei ensihoidon tulisi ainakaan laskea hälytettyä resurssia”, Toivio sanoo.
Virtanen varmisti tiedustelun perusteella, että jokaiselle potilaalle oli tulossa ambulanssi.
Tämä Hälytysilmoitus-juttu julkaistaan kokonaisuudessaan Pelastustiedon numerossa 1/2015, joka ilmestyy keskiviikkona 18. helmikuuta.
Tutustu eri tilausvaihtoehtoihin Pelastustiedon verkkosivuilla kohdassa Käyttäjätiedot ja tilaaminen!