Aktiivinen, avoin ja rohkea viestintä lisää pelastustoimen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Millainen viestintäteko vuodelta 2020 ansaitsee tunnustuksen? Tule mukaan valitsemaan ja tarjoamaan omaa ehdokasta.
Kuka on tehnyt pelastusalan viestintäteon vuonna 2020? Kuka ansaitsee siitä kunnian itselleen? Ja myös Palokärki-palkinnon. Pelastusalan viestintäkahvila järjestetään 2.6. ja samalla ilmiannetaan pelastusalan hyviä viestintätekoja.
Tutkija Aino Harinen Pelastusopistosta, miksi kannattaa tulla mukaan pelastusalan viestintäkahvilaan?
”Pelastusalan viestintäkahvilassa pääsee tapaamaan ja keskustelemaan yhdessä toisten pelastusalan viestintää suunnittelevien, tekevien ja kehittävien sekä siitä innostuvien asiantuntijoiden kanssa. Yhteisessä virtuaalikohtaamisessa on mahdollisuus kuulla kokemuksia ja näkemyksiä muun muassa kollegoiden ja yhteistyökumppanien viestinnän onnistumisista, mahdollisista sudenkuopista, koetusta haasteista ja mahdollisuuksista sekä arjen viestintätyön iloista ja murheista. Lisäksi pääsee kuulemaan lyhyitä puheenvuoroja ja keskustelemaan ajankohtaisista pelastusalan viestinnän trendeistä sekä ylipäätään oppimaan muiden kokemuksista ja ideoimaan yhdessä myös uutta. Pelastusalan viestintäkahvilassa osallistujat pääsevät myös vaikuttamaan siihen, kenelle tai mille organisaatiolle myönnetään Palokärki – Pelastusalan viestintäteko 2020 -palkinto: voittaja ratkeaa päivän aikana järjestettävässä äänestyksessä ja julkistetaan iltapäivän lopuksi.”
Millaisia alan viestintätekoja odotat ilmiannettavaksi?
”Ehdotuksia alan parhaiksi viestintäteoiksi 2020 voi tehdä yhtä hyvin koko toimialan tai vaikkapa jonkin organisaation tai työryhmän toteuttamista onnistuneista kampanjoista sekä ponnistuksista. Myös yksittäisten henkilöiden onnistumisista, esimerkkinä viestintä julkisuudessa tai miksei yksittäisissä arjen kohtaamisissakin. Uskoisin saavamme esimerkkejä muun muassa keskustelua herättäneistä, positiivisia reaktioita kohderyhmissä herättäneistä some-postauksista, onnistuneista onnettomuusviestintätilanteista, hyvin sujuneesta vaaratiedottamisen prosessista tai vaikkapa palotarkastuksilla tapahtuneista arjen kohtaamisista.”
Hyvä viestintä ei Harisen mielestä välttämättä vaadi massiivisia markkinointibudjetteja tai suuria ponnisteluja, vaan se voi olla mittakaavaltaan hyvinkin pienimuotoista, mutta yhtä kaikki osallistujien näkökulmasta merkityksellistä ja tapahtua lähellä ihmistä, erilaisissa arjen kohtaamisissa.
”Hyvät viestintäteot ovat niitä, joissa pelastusalan arvot – inhimillisesti, ammatillisesti, luotettavasti – tulevat toiminnaksi ja näkyviksi. Lisäksi ne ovat tekoja, jotka tukevat toimialan legitimiteettiä ja ydintehtävistä selviämistä sekä edistävät sen strategisten tavoitteiden saavuttamista, yleisen turvallisuuskulttuurin ja turvallisuusosaamisen vahvistumista sekä ylipäätään positiivista suhtautumista turvallisuuteen kaikkien yhteisenä tehtävänä. Odotamme myös saavamme esityksiä niin kansalaisviestinnästä, sidosryhmäviestinnästä kuin työyhteisöviestinnästäkin eli toimialan sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Ehdotuksia kaivataan kattavasti toimialan eri organisaatiosta, aina valtionhallinnosta sopimuspalokuntiin.
Tapahtumaan voit ilmoittautua täällä.
Teksti: Esa Aalto Kuva: Teemu Heikkilä