Pelastuslaitoksen resurssit eivät aina riitä laajamittaiseen liikenteen ohjaukseen varsinkaan onnettomuustilanteen alkuvaiheessa. Arkistokuva.
Onnettomuuspaikan raivaustöissä suoja-autona käytetty pelastuslaitoksen säiliöauto vaurioitui hinauskuntoon rekan törmättyä siihen Ykköstiellä Vihdissä tiistaina 20. huhtikuuta.
Suomen Palopäällystöliitto on huolissaan pelastushenkilöstön turvallisuudesta tieliikenneonnettomuuspaikoilla. Onnettomuudessa säästyttiin henkilövahingoilta, mutta ainekset murheelliseen lopputulokseen olivat olemassa.
Onnettomuuspaikalle Vihdissä asetettu pelastuslaitoksen suoja-auto toimi juuri niin kuin oli tarkoituskin. Se esti raskaan ajoneuvon törmäyksen pelastajiin ja toiseen pelastusautoon. Vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin. Säiliöauto on poissa hälytystehtävistä kuukausia.
Palopäällystöliitto vetoaa jokaiseen tien käyttäjään, jotta onnettomuuspaikat olisivat turvallisia myös niillä työskenteleville pelastajille ja muille viranomaisille.
Kuljettajan on keskittyvä vain ajamiseen
Pelastusalan tieliikennepelastamisen toimikunnan jäsen, palomies Esa Koskimaa Päijät-Hämeen pelastuslaitokselta on perehtynyt turvallisen työskentelytilan luomiseen moottoritiellä alipäällystökurssin kehittämistehtävässään.
Yksittäiselle tienkäyttäjille onnettomuuspaikan ohittaminen on harvinainen kokemus. Keskittyminen oikealla ajolinjalla pysymiseen ja riittävän etäisyyden pitämiseen edellä kulkevaan voi herpaantua.
”Kuljettajan on keskityttävä pelkästään ajamiseen ja onnettomuuspaikan turvalliseen ohittamiseen”, korostaa Koskimaa.
”Vauhti pois ja katse eteenpäin”, kiteyttää tieliikennepelastamisen toimikunnan puheenjohtajana toimiva palomestari Juha Virolainen Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta.
Vastuu on jokaisella tienkäyttäjällä
Vastaavia onnettomuuksia tapahtuu aika ajoin. Pelastusalalla ja sen täydennyskoulutuksissa aihe on säännöllisesti esillä.
Pelastuslaitoksen resurssit eivät aina riitä laajamittaiseen liikenteen ohjaukseen varsinkaan onnettomuustilanteen alkuvaiheessa. Siksi jokaisen tienkäyttäjän on tärkeä muistaa vastuunsa omasta ja muiden turvallisuudesta erityisesti onnettomuuspaikkaa ohittaessaan.
Suoja-auto turvasi tiistaina pelastajia ja toista pelastusautoa. Pelastushenkilöstö luo turvallista työskentelytilaa muun muassa hidastamalla ohiajavien autojen vauhtia, kaventamalla kaistaa keiloilla ja ohjaamalla autot osittain pientareelle.
Pelastusopistolla on parhaillaan käynnissä Tieliikennepelastamisen kehittäminen -hanke, joka tuottaa pelastusalan koulutukseen uutta materiaalia myös turvalliseen työskentelyyn tieliikenneonnettomuuspaikoilla. Hankkeessa syntyvä Tieliikennepelastamisen opas julkaistaan vuoden 2021 aikana.
Suomen Palopäällystöliitto tukee pelastushenkilöstön turvallisuutta täydennyskoulutuksilla. Vuoden 2021 aikana Palopäällystöliitto tarjoaa yhteistyökumppaneidensa kanssa muun muassa tieliikennepelastamisen koulutusta ja keskustelua liikenneonnettomuuspaikoilla toimimiseen.
Lue lisää: Työturvallisuus ykkösasia myös tieliikenteessä – kuntoon yllättävän pienin konstein
Lähde: Suomen Palopäällystöliitto
Kuva: Mikko Kukkanen