Ohiajavien liian suuri nopeus riippuu pitkälti muun muassa yksiköiden sijoittamisesta, niiden näkyvyydestä ja liikenteenohjauksesta – ei välttämättä niinkään ohiajavien piittaamattomuudesta.
Auto lähestyy onnettomuuspaikkaa ja hidastaa vauhdin vajaasta satasesta seitsemäänkymppiin. Vauhtisokeudenkin takia meno tuntuu kuljettajasta matelulta. Pelastajat ja ensihoitajat kauhistelevat ohiajajan vauhtia. Varmasti tuttua monelle.
Tieliikenneonnettomuuksissa työturvallisuutta voi parantaa yksinkertaisin keinoin. Aina ei ole kyse ohiajajien piittaamattomuudesta. Työturvallisuutta parantavan ATSI-hankkeen opit tulevat kaikkien käyttöön pelastuslaitosten kumppanuusverkoston kautta.
Hankkeessa on dokumentoitu erilaisia tehtäväpaikkoja vaihtelevilla miehityksillä ja kalustolla. Tavoitteena on osoittaa erilaisten yksiköiden sijoittamistapojen vaikutukset työturvallisuuteen. Yksikään kuvauksista ei ole pelkästään hyvä tai huono, vaan kaikissa on jotain hyvää ja jotain parannettavaa.
Teksti: Kimmo Kaisto, kuva: Tapaturva Oy
Lue lisää Pelastustiedosta 7/2019, joka ilmestyi 25. syyskuuta.