Työturvallisuus 30.9.2019

Työturvallisuus ykkösasia myös tieliikenteessä – kuntoon yllättävän pienin konstein

Ohiajavien liian suuri nopeus riippuu pitkälti muun muassa yksiköiden sijoittamisesta, niiden näkyvyydestä ja liikenteenohjauksesta – ei välttämättä niinkään ohiajavien piittaamattomuudesta.

Ohiajavien liian suuri nopeus riippuu pitkälti muun muassa yksiköiden sijoittamisesta, niiden näkyvyydestä ja liikenteenohjauksesta – ei välttämättä niinkään ohiajavien piittaamattomuudesta.

Auto lähestyy onnettomuuspaikkaa ja hidastaa vauhdin vajaasta satasesta seitsemäänkymppiin. Vauhtisokeudenkin takia meno tuntuu kuljettajasta matelulta. Pelastajat ja ensihoitajat kauhistelevat ohiajajan vauhtia. Varmasti tuttua monelle.

Palomestarin yksikkö toimii varoitusautona, ei suoja-autona. Raivausyksikkö suojaa ambulanssia ja onnettomuusautoja. Kuva: Karjalohjan VPK.

Tieliikenneonnettomuuksissa työturvallisuutta voi parantaa yksinkertaisin keinoin. Aina ei ole kyse ohiajajien piittaamattomuudesta. Työturvallisuutta parantavan ATSI-hankkeen opit tulevat kaikkien käyttöön pelastuslaitosten kumppanuusverkoston kautta.

Hankkeessa on dokumentoitu erilaisia tehtäväpaikkoja vaihtelevilla miehityksillä ja kalustolla. Tavoitteena on osoittaa erilaisten yksiköiden sijoittamistapojen vaikutukset työturvallisuuteen. Yksikään kuvauksista ei ole pelkästään hyvä tai huono, vaan kaikissa on jotain hyvää ja jotain parannettavaa.

Teksti: Kimmo Kaisto, kuva: Tapaturva Oy

Lue lisää Pelastustiedosta 7/2019, joka ilmestyi 25. syyskuuta.

Lue lisää