Ulkomailta 8.5.2021

Hybridimoottoriveneen räjähdys yllätti palokunnan

Kuvakaappaus: Brand en Brandweer 5/2021.

Kuvakaappaus: Brand en Brandweer 5/2021.

Sneek (Hollanti). ”Sähköajoneuvojen onnettomuudet ovat meillä melko uutta. Tiedämme, että litiumioniakun lämpökarkaaminen tuottaa myrkyllisiä kaasuja kuten fluorivetyä. Jos kaasut eivät heti syty, niistä aiheutuu syttymisvaara. Pienessä tilassa saattaa syntyä happivajausta ja kytöpalo myös alhaisessa lämpötilassa”, tiedonohjaaja Earryt Boetes Fryslânin pelastuslaitokselta kertoo.

(Tiedonohjaaja kennisregisseur arvioi, oliko palokunnalla riittävät tiedot ja taidot selviytyä tehtävästään, ja tarvittaessa ehdottaa parannuksia ohjeisiin sekä koulutukseen, suomentajan huomautus.)

”Hälytyspäivystäjä kertoi, että hybridimoottoriveneessä oli sattunut räjähdys. Perillä ei näkynyt paloa eikä räjähdyksen jälkiä. Vene oli savun täyttämä. Mitä oli tapahtunut? Mikä oli räjähdyksen syynä? Mitä kaasuja veneessä oli?”, pelastustoiminnan johtaja Rutger Reikert kertoo.

”Selvitimme kaksi suihkua ja tarkkailimme venettä kauempaa. Veneestä nousi vähän savua, mutta sisälle emme nähneet.”

Viiden minuutin kuluttua lämpökameralla löytyi kuuma alue veneen etuosasta. ”Suunnitelmani oli hyökätä sisään. Nousimme veneeseen peräpäästä, rikoimme halligan-työkalulla lasiovet ja aloitimme palokaasujen jäähdytyksen. Sitten kuulin kovan pamauksen ja näin liekit. Koko vene syttyi hetkessä. Säikähdin kovasti. Räjähdys heitti kaksi palomiestä veteen ja painoi toiset kaksi reelinkiä vasten”, Reikert kertoo.

Ambulanssi vei palomiehet tarkastettaviksi sairaalaan. Miehistöautolla tullut vaihtomiehistö tarttui suihkuihin ja esti paloa leviämästä toisiin veneisiin. Akun jäähdyttämiseksi vene upotettiin.

”En havainnut räjähdyksen jälkiä enkä tulipaloa. Varauduin savukaasuräjähdykseen, mutta sivuikkunoiden rikkominen ei johtanut mihinkään. Räjähdys sattui myöhemmin. Seuraavalla kerralla rikomme enemmän ikkunoita, jotta sisälle pääsee enemmän happea. Mielestäni kaikkien palokuntien kannattaa ottaa oppia tästä tapauksesta”, Reikert sanoo.

Kahden päivän kuluttua vene nostettiin laiturille palosyytutkintaa varten. Koska veneestä nousi yhä savua, se upotettiin.

”Jälkeenpäin päättelimme, että se ei ollut savua, vaan vesihöyryä auringon lämmittämästä katosta. Kahden viikon kuluttua nostimme veneen uudestaan laiturille”, palosyytutkija René Silvius kertoo.

Kuvakaappaus: Brand en Brandweer 5/2021.

Palosyytutkijat totesivat, että palo oli syttynyt yhdessä veneen neljästä akusta. ”Siitä johtunut lämpö sytytti toiset akut. Muodostuneet kaasut jäivät aluksi veneen rungon ja hytin väliin. Kuumat kaasut purkautuivat partaan asennusluukusta ja paloivat tulipallona, jonka vuoksi palokunta hälytettiin.

Räjähdys avasi luukun, josta kaasut levisivät hyttiin. Suljetussa hytissä ei ollut tarpeeksi happea ennen kuin ovi lyötiin sisään ja räjähdys tuli mahdolliseksi”, Silvius selittää.

Boetesin mielestä savukaasuräjähdysvaaran vuoksi pienissä tiloissa on mahdollisimman nopeasti pyrittävä selvittämään, mistä on kysymys. ”Veneistä ei näe, onko niissä suuria akkuja. Paljon useammin palokunta joutuu tekemisiin pienten akkujen kanssa, joita käytetään aurinkokennojen sähkövarastoina. Mielestäni hätäkeskuspäivystäjän pitäisi kysyä, mitä energialähteitä kohteessa on. Vaikka tietoa ei olisi, vaaleanharmaaseen savuun pienissä tiloissa on suhtauduttava kuten kaasuvuotoon.”

Teksti: Jildou Visser
Brand en Brandweer 5/2021

Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää