Kuvakaappaus: 118 swissfire.ch 10/2018.
Muttenz (Sveitsi). Puoliperävaunullinen rekka kuljetti säiliökonttia. Kuljettaja väisti henkilöautoa, minkä seurauksena perävaunu irtosi ja kaatui poikittain ajoradalle. Vetoauto törmäsi oikealla puolella olevaan betonimuuriin ja kaatui sen yli.
Vastakkaiseen suuntaan ajaneen ambulanssin sairaankuljettajat tekivät hätäilmoituksen kello 12.30. Yhdessä tielaitoksen työntekijöiden kanssa he sammuttivat alkusammuttimilla vetoauton ja viherkaistan palot, pelastivat kuljettajan murskaantuneesta ohjaamosta ja aloittivat ensihoidon.
Toisesta hälytyksestä palaamassa ollut Muttenzin palokunta oli myös pian kohteessa. Palokunta eristi onnettomuuspaikan, teki jauhe-, vaahto- sekä vesiselvityksen, vaahdotti dieselöljylammikon ja sammutti palon. YK-numerosta 1230 tunnistettiin säiliökontin kuorma: palava ja myrkyllinen (336) metanoli.
Vakavasti loukkaantunut kuljettaja sanoi, että kontti oli tyhjä. Kuitenkin säiliön täyttöyhteiden raoista tippui nestettä, jota kerättiin altaisiin. Rahtikirjan mukaan metanolia oli 24 m3. Vaarallisten aineiden yksikön mittaukset osoittivat, että kontin luona ei ollut syttymisvaaraa.
Kuljetusliikettä pyydettiin lähettämään tyhjä säiliöajoneuvo sekä asiantuntija onnettomuuspaikalle. Koska kaatuneen säiliökontin yhteet olivat nestepinnan alapuolella, sen päälle nostettiin tyhjä IBC-kontti. Säiliökontista vedettiin letku täyttöluukun kautta IBC-konttiin. Tällä järjestelyllä rajoitettiin säiliökontin painevaihteluja ja estettiin vuodot siirtopumppauksen aikana.
Tyhjennyksen kuluessa ajoneuvonosturi kallisti tyhjennettävää säiliökonttia ja sen päätyttyä nosti perävaunun kontteineen pyörilleen. Ennen kuin perävaunua voitiin hinata, siitä oli irrotettava vetoauton kääntöalusta, jossa oli katkennut kuningaspultti. Kello 22 palokunnan tehtävä päättyi ja moottoritie avattiin liikenteelle.
Teksti: Niklaus Lerch
118 swissfire.ch 10/2018
Käännös: Risto Lautkaski