Ulkomailta 5.1.2020

Pelastaminen hyisestä vedestä

Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 4/2018.

Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 4/2018.

Schwertberg (Itävalta). Kello 17.30 suistui 27-vuotiaan miehen kuljettama auto tieltä ja syöksyi kuusi metriä alempana olevaan jokeen. Mies juuttui katollaan olevaan autoonsa eikä pystynyt hälyttämään apua.

Mies on matkalla isoäitinsä luokse. Koska häneen ei saatu yhteyttä, omaiset tekivät poliisille katoamisilmoituksen. Poliisi yritti paikantaa kadonneen hänen matkapuhelimensa sijainnin perusteella. Puhelin paikantui Josefstaliin.

Kello 23.20 poliisin partioauton ajovalot heijastuivat joessa olevan auton rekisterikilvestä. Auto oli kolmen metrin etäisyydellä rannasta, mutta voimakas virta esti pääsyn sen luokse. Poliisit hälyttivät palokunnan ja ambulanssin.

”Kun saavuimme kohteeseen, pimeässä emme nähneet juuri mitään”, pelastustoiminnan johtaja Ralph Prüller kertoo. Palokuntalainen Berndt Wittibschlager kiinnitti pelastusnarun vyöhönsä ja kahlasi auton luokse. ”Vesi oli jääkylmää ja voimakas virta vaikeutti kahlausta.”

Autossa hän näki turvavyöstä riippuvan miehen, joka oli tajuissaan. Ovea hän ei saanut auki. ”Jos vedenpinta olisi ollut pari senttiä korkeammalla, mies olisi jo hukkunut”, hän kertoo. Hän irrotti turvavyön voidakseen paremmin tukea miestä. Miehen käsi oli puristuksissa veden alla.

Pelastustoiminnan johtaja hälytti nosturiauton ja nostolava-auton. ”Nosturilla auto pidettäisiin paikallaan ja nostolavalla sen luokse päästäisiin helposti”, Prüller kertoo. Niiden saapumista odotellessaan palokunta sijoitti vetotikkaat jokitörmään.

Vahvennukset saapuivat 15 minuutin kuluttua. Nosturiauton köysi kiinnitettiin takapyörien vanteisiin. ”Auto oli kalaportaan kohdalla, jossa vettä oli melkein kaulaan asti. Muualla joessa oli vettä oli vain puoli metriä”, Wittibschlager kertoo. Palokuntalainen Simon Brandstetter puki kahluuhousut ja toi hydraulisen levittimen sekä leikkurin.

”Ensiksi irrotin saranan. Sen vaikutuksesta auto liikahti, mutta pysähtyi, kun avattu ovi juuttui kalaportaan patoon. Hydraulisten pelastusvälineiden käyttö märillä käsineillä ja osaksi veden alla oli uskomattoman vaikeaa. Arvioin kuljettajan painoksi 120 kiloa”, Brandstetter kertoo.

Kuljettaja sanoi, että hänen kätensä oli juuttunut vääntyneeseen ohjauspyörään. ”Pelastamisen aikana hänen vointinsa koko ajan heikkeni ja meillä oli kiire saada mies irrotettua”, Wittibschlager kertoo. Puolen tunnin kuluttua hänen oli päästävä pois joesta. Toverit auttoivat hänet ylös ja riisuivat märät vaatteet. Pelastustoiminnan johtaja lähetti hänet heti johtoautolla paloasemalle pukemaan kuivat vaatteet ja lämmittelemään.

”Kahluuhousut eivät eristäneet kylmyydeltä. Siksi joessa olleiden palokuntalaisten jalat kangistuivat niin, että he eivät pystyneet nousemaan tiekaiteen yli”, pelastustoiminnan johtaja kertoo. Sitten hän päätti kohottaa autoa hieman nosturilla.

”Emme pystyneet nostamaan autoa, koska se oli nosturin kantaman ulkopuolella”, Daniel Schützenhofer kertoo. Kun autoa kohotettiin varovasti, miehen käsi irtosi puristuksesta. 45 minuutin kuluttua palokunnan saapumisesta mies voitiin nostaa rankalaudalle ja vetää pelastuspaareilla vetotikkaita pitkin tielle. Hän oli hypoterminen oltuaan seitsemän tuntia jääkylmässä vedessä, mutta hänellä ei ollut vakavia vammoja. Ambulanssi vei hänet Linzin yliopistolliseen keskussairaalaan.

Maahantuojan edustaja Robert Niederhofer kertoi, että hydrauliset pelastustyökalut ovat täysin vesitiiviitä, mutta akkukäyttöiset eivät ole.

Teksti: Timo Jann
Feuerwehr-Magazin 4/2018
Käännös: Risto Lautkaski