Kuvakaappaus: Sapeurs-Pompiers de France 10/2019.
Dunkerque (Ranska). Perjantaiaamuna sataman siilovarastolla sattui kaksi voimakasta räjähdystä. Palokunnan ensimmäinen yksikkö oli kohteessa kello 7.30. Työntekijän korvat soivat ja toinen oli pudotessaan loukannut ranteensa.
Varasto koostui yhdeksästä betonisiilosta, joista jokaiseen mahtui 5000 tonnia. Kaksi siiloista oli tyhjiä, muissa oli viljaa tai puupellettejä.
Räjähdykset olivat aiheuttaneet painevaurioita ja viisi syttymää siirtotornissa, siilon 40 yläosassa sekä sihdissä 48 metrin korkeudella. Savua muodostui paljon.
Kello 13.15 paikalla oli 51 palomiestä. Kaksi paineilmahengityslaitteita käyttävää köysipelastusryhmää yritti sammuttaa siilojen kattojen ja seinien lähellä kyteviä paloja, jotta siiloja ei tarvitsisi tyhjentää.
He sammuttivat kytöpalot ampiaispesille tarkoitetuilla vesisumuttimilla, sumusuihkuputkilla ja sankoruiskuilla. Lämpökameralla paikannetut tyhjien siilojen alaosien kuumat kohdat sammutettiin suihkuputkella.
Siilopalojen asiantuntija François Poichotte varoitti, että sammutetut palot voivat syttyä uudestaan. Työvuoron vaihdon yhteydessä lauantaiaamuna paikannettiin kuumia kohtia vilja- ja pellettisiilossa. Lisäksi kahdesta muusta siilosta nousi savua.
Siilossa 41 oli tuhat tonnia vehnää ja siilossa 43 kolme tuhatta tonnia puupellettejä. ”Suunnitelmana oli, että köysipelastusryhmät laskeutuisivat köysien varassa 28 metriä vehnän ja 15 metriä pellettien pinnalle ja sammuttaisivat palot sankoruiskulla. Hengityksensuojaimena käytettäisiin laivapaloille tarkoitettuja happilaitteita. Heidän tulisi palata 35–40 minuutin kuluttua”, Poichotte kertoo.
Vehnäsiilon palo sammutettiin. Tyhjien siilojen palot tukahdutettiin laskemalla niihin metrin vesikerros. Kello 17.42 pellettisiilon pinnalla oli yhä kuumia alueita.
”Palo eteni siilossa ylhäältä alaspäin ja betonin lämpötila nousi jatkuvasti. Vaarana oli, että siilon vaippa ei kestäisi siihen kohdistuvaa mekaanista kuormitusta. Lisäksi, jos pelletit syttyisivät, paloteho olisi valtava. Vettä ei voinut laskea siiloon, koska pelletit hajoaisivat ja turpoaisivat, minkä jälkeen siiloa olisi vaikea tyhjentää”, asiantuntija selittää.
”Tässä tilanteessa päätettiin tyhjentää siilo, tarkkailla ulos tulevien pellettien lämpötilaa, jotta kuumat alueet voitaisiin hajottaa ja sammuttaa”. Tätä varten vuokrattiin 900 mm:n aukosta mahtuva hihnakuljetin, jonka tuotiin pelastuslaitoksen lavetilla. Se sijoitettiin kohtisuoraan varaston hihnakuljettimeen nähden.
Kuljetin käynnistettiin puoliltaöin. Kahden ja puolen tunnin ajan sen tekemästä kasasta erotettiin kuumat pelletit. ”Rakenteille laskeutunut pöly saattaisi kyteä tuntikausia. Tämän estämiseksi pinnat oli puhdistettava. Uuvuttavaa työtä.”
Sunnuntaihin kello 8.30 mennessä siilosta oli poistettu ja lajiteltu 500 tonnia pellettejä. Yläosan kuumimman alueen lämpötila oli vain 24 °C. Tyhjentäminen lopetettiin, mutta tilannetta päätettiin tarkkailla iltapäivään saakka.
Pelastustoiminta lopetettiin kello 17.09. Yritys mittasi siilojen lämpötilat kerran tunnissa ja sen tuli ilmoittaa pelastuslaitokselle mahdollisesti havaitsemistaan kuumista alueista.
Teksti: Manuele Sadaune
Sapeurs-Pompiers de France 10/2019
Käännös: Risto Lautkaski