Kuvakaappaukset: Brannmannen-lehti 1/2020.
Stavanger (Norja). Lentoaseman 3000-paikkainen ja viisikerroksinen pysäköintitalo oli rakennettu kolmessa vaiheessa. Ensimmäisen ja toisen vaiheen rakenteet olivat betonisia ja kolmannen, vuonna 2004 valmistuneen, vaiheen teräksisiä.
Pysäköintitalossa ei ollut paloilmoitinta, vaan paloilmoituspainikkeita. Rakennuksessa ei ollut osastointia eikä sammutuslaitteistoa, koska savun oletettiin poistuvan itsestään ja ihmiset saattoivat poistua nopeasti. Osalla rakenteista oli vain kymmenen minuutin palonkestävyys.
Vastaavanlaisilta rakennuksilta vaaditaan 15 minuutin palonkestävyys, jotta palokunta saisi ihmiset ulos ja ehtisi aloittaa sammutuksen.
Hälytys autopalosta tuli kello 15.33. Vanha dieselauto oli syttynyt. Pysäköityjä autoja oli noin 1600. Tuulen nopeudeksi mitattiin 19 metriä sekunnissa. Rakennuksen läpi puhaltanut tuuli levitti paloa. Hätäilmoituksen mukaan jo kymmenen autoa paloi.
”Tehtävämme on taata lentoliikenteen turvallisuus, mutta aloitamme sammutuksen lentoaseman rakennuksissa, joissa ei ole paloilmoitinta. Hälytämme palokunnan ja avustamme sitä sammutuksessa”, lentoaseman palokunnan esimies Per Gimre kertoo.
”Lähetin heti sammutusyksikön kohteeseen. Koska rakennuksessa oli ihmisiä, se ei voinut aloittaa sammutusta. Palomies meni sammutuspeitteen kanssa etsimään palavaa autoa, mutta palo oli jo levinnyt useaan autoon”, Gimre sanoo.
Hän kehotti lennonjohtoa sulkemaan kentän lentoliikenteeltä, jotta lentoaseman palokunnan voimavarat voitaisiin käyttää palon sammutuksessa. Viimeinen kone laskeutui kello 16.15.
”Kohteessa sain tilannetiedot lentoaseman palokunnalta ja poliisilta. Päätin aloittaa sammutushyökkäyksen kolmella savusukellusparilla tuulen yläpuolelta, mutta palo oli jo levinnyt niin laajalle, että sammuttajien oli vetäydyttävä”, pelastustoiminnan johtaja André Jacobsen kertoo.
”Koska teräsrakenteet saattoivat romahtaa, oli selvää, että sisälle ei voinut mennä. Rakennus romahtikin 32 minuutissa. Myrskytuulesta oli sekä etua että haittaa. Savua ei levinnyt lentoasemarakennuksen suuntaan, mutta lentoasemahotelli oli evakuoitava. Asuinalueelle levisi vain vähän savua”, palopäällikkö Nils-Erik Haagenrud selittää.
”Kolmen lentokenttäpaloauton tykeillä saatoimme tuulen yläpuolelta käsin täyttää rakennuksen ensimmäisen kerroksen raskasvaahdolla. Vaahdotetta syötettiin kuorma-auton lavalta”, Haagenrud kertoo.
”Toisen lentokenttäpaloauton pyörät upposivat nurmikkoon, mutta siitä huolimatta sen vaahtotykki jäähdytti tehokkaasti paloa. Tykkiä käyttäneet palomiehet suojautuivat paineilmahengityslaitteilla”, Gimre kertoo.
”Pysäköintitalon evakuointi oli vaikeaa, koska lentomatkustajat eivät ymmärtäneet tilanteen vaaroja. He eivät halunneet myöhästyä lennolta. Evakuoituja oli noin 1500”, lentoaseman päällikkö Anette Sigmundstad selittää.
”Palo oli sammutettu kello 1. Lentoasema avattiin ja ensimmäinen lento lähti kello 6”, Sigmundstad kertoo.
Teksti: Roy Larsen
Brannmannen 1 ja 3/2020
Käännös: Risto Lautkaski
Voit tutustua raporttiin Stavangerin lentokentän pysäköintihallin tulipalosta.
Lentoasemien pelastustoiminnan CTIF-seminaari järjestetään kahden vuoden välein. Lue lisää myös pysäköintitalon tulipalosta.