Ulkomailta 8.4.2021

Tahmea torjunta – vesiohenteista puuliimaa levisi laajalle

Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 10/2019.

Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 10/2019.

Höchstadt (Saksa). Kello 11.26 Gremsdorfin ja Höchstadtin palokunnat hälytettiin moottoritiellä sattuneeseen kuorma-autokolariin. Puoliperävaunullinen rekka oli törmännyt jarruttamatta ruuhkassa seisoneen rekan perään. Törmänneen rekan vetoauto oli tunkeutunut seisoneen rekan perävaunun sisään. Tahmeaa valkoista nestettä oli levinnyt laajalle alueelle.

”Kuormakirjasta selvisi, että neste oli vesiohenteista puuliimaa eikä siis terveydelle vaarallista ainetta”, Gremsdorfin palokunnanpäällikkö Jürgen Wellein kertoo. IBC-kontteja oli 18, joista ainakin kuusi oli tyhjentynyt ja kaksi puolillaan. Vuotoaukot tukittiin kiiloilla.

Palokunta teki vesi- ja jauheselvitykset. Etummaisen kuorma-auton ohjaamon viereen pystytettiin pelastustaso (Pelastustieto 1/2014).

Uhrin irrotus

Törmänneen rekan kuljettaja oli vaikeasti ja seisoneen lievästi loukkaantunut. Perävaunun viereen pystytettiin rinnakkain kaksi pelastustasoa ja vaunun suojapeite poistettiin. Pelastajat avasivat Glass-Ex-veitsellä ja pelastussahalla aukon tuulilasiin.

”Kello 11.45 ambulanssilääkäri tutki kuljettajan ja kertoi, että hän ei ollut puristuksessa, vaan monivammainen. Hänet oli nopeasti, mutta varovasti saatava ulos ohjaamosta. Jotta häntä voitaisiin hoitaa pelastustasolta käsin, suurensimme tuulilasin aukkoa ja irrotimme kuljettajan puoleisen A-pilarin hydraulisella leikkurilla”, Höchstadtin palokunnanpäällikkö Benjamin Obexer kertoo.

”Oven irrottamista varten olisi joko perävaunua pitänyt purkaa laikkaleikkurilla tai vetoautoa vetää taaksepäin nosturilla ja vinssillä”, Obexer selittää. Molemmat menetelmät olisivat olleet potilaan kannalta liian hitaita.

Sairaankuljettajat kiinnittivät niskarankatuen ja sitoivat potilaan rankalaudalle. Koska ohjaamo oli riittävän tilava, ohjauspyörää ei tarvinnut irrottaa. Yhteisvoimin hänet nostettiin etuikkunan kautta ulos. Kello 12.15 potilas vietiin ambulanssilla yliopistolliseen keskussairaalaan. Lievemmin loukkaantunut kuljettaja vietiin paikalliseen sairaalaan.

Valuman torjunta

Palokunta peitti moottoritien sadevesikaivot kemikaaleja kestävillä kansilla. Useita kuutiometrejä tahmeaa nestettä oli valumassa ojaan sekä alempana olevalle maantielle. Sen estämiseksi palokunta käytti imeytys­ainetta.

”Valitettavasti meidän oli todettava, että maantielle levitetty imeytysaine ei riittänyt. Päätimme rakentaa padon 27 imeytysainesäkistä, joita tuimme parruilla. Vesiviranomaisen kanssa neuvoteltuamme päätimme kasata lapioilla maata ja käyttää imeytysmakkaroita”, Wellein kertoo.

Palokunta sai valmiiksi 200 m2:n patoaltaan. Altaassa oli 5–10 cm:n kerros liimaa, johon oli sekoittunut dieselöljyä, moottoriöljyä ja jäähdytinnestettä. Vaarallisten aineiden asiantuntija arvioi, että liiman kovettumiseen kuluisi kaksi vuorokautta.

”Päätimme tilata hiekkaa kuorma-auto-onnettomuuksien torjuntaan erikoistuneelta urakoitsijalta”, piiripalotarkastaja Oliver Kronester kertoo. Hiekkaa tuotiin kymmenen tonnia ja imeytysainetta tonni. Tekninen pelastuspalvelu THW toi lisää imeytysainetta ja auttoi sekoittamaan hiekan liimaan. THW myös vahvisti patoa.

Mitä enemmän hiekkaa sekoitettiin liimaan, sitä sitkeämmäksi ja raskaammaksi seos muuttui. Kello 16.14 Wellein tilasi THW:n kauhakuormaajan. Illan pimetessä THW valaisi onnettomuuspaikan.

Urakoitsija purki kalustollaan rekkojen lastit ja irrotti rekat toisistaan. Rekat puhdistettiin öljypesuauton painepesurilla ennen hinausta. Palokunta poistui kello 20.07.

THW ja urakoitsija sitoivat liimaan hiekkaa sekä lastasivat sen kontteihin. Työ oli valmis kello 23.30. Kaksi öljypesuautoa sai ajoradan puhdistettua kello 3.30.

Teksti: Maximilian Kunkel
Feuerwehr-Magazin 10/2019
Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää