Ulkomailta 28.7.2024

Ulkomailta: Ennenkokematon sähkökatkos

Kuvassa näkyvät kaapelipalojen jäljet ratapenkereen molemmilla puolilla. Kuvakaappaus: Brand en Brandweer 11/2022.

Kuvassa näkyvät kaapelipalojen jäljet ratapenkereen molemmilla puolilla. Kuvakaappaus: Brand en Brandweer 11/2022.

Flevoland (Hollanti). Perjantai-iltapäivällä 2.9.2022 Lelystadin muuntoasemalla tehtyjen kunnossapitotöiden yhteydessä tapahtui oikosulku. Tällaisessa tapauksessa turvajärjestelmä katkaisee sekunnissa johtimien virran. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä näin ei nyt käynyt.

Virtajohtimet kuumenivat, venyivät, sulivat ja painuivat alaspäin, jotkut jopa maahan saakka. Eräässä kohdassa ne koskettivat sähköradan ajojohtimia. Ylikuumentuneet kaapelit alkoivat kärytä. Aluehälytyskeskukseen tulvi hätäilmoituksia.

Kun päivystävä palomestari Maikel van de Hulst oli Lelystadissa, hän sai ilmoituksen Olsterpadissa syttyneestä muuntajapalosta. Samaan aikaan sosiaalisessa mediassa kerrottiin sähkökatkoista.

”Eri paikoissa sattuneilla sähkökatkoilla ja paloilmoituksilla täytyi olla yhteinen syy”, hän päätteli.

Ajo 25 kilometrin päässä olevaan Olsterpadiin keskeytyi, koska 150 kV voimajohdon johtimet olivat painuneet sähköradan ajojohtimien päälle. Palomestari pysäytti autonsa pientareelle.

”Hätäkeskuspäivystäjä kertoi, että voimajohtopylväitä oli kaatunut ja virtajohtimet olivat maassa. Kaikki sähköverkon osat – muuntamot ja kaapelit – kytivät tai paloivat. Myöhemmin näin ilmakuvia, joissa kaapelit savusivat 23 kilometrin matkalla”, hän kertoo.

Hän arvioi tilannetta hätäkeskuksen ja sosiaalisen median tietojen perusteella. Jo matkalla olleen pelastusjoukkueen tueksi hän käski hälyttää sammutusjoukkueen ja sammutusvesijoukkueen.

”Oli kuiva kausi. Kuinka laajalle kaapelipalot leviäisivät maastossa? Tarvitsin riittävästi säiliöautoja mahdollista vuoroajoa varten.”

van de Hulst hälytti toisen palomestarin muun muassa tiedonhankintaa varten. Informaatioanalyytikot kävivät lävitse sosiaaliseen mediaan kertyneitä videoita. ”Minulla ei ollut aikaa kokonaiskuvan muodostamiseen. Tärkeintä oli paikantaa erilaiset ongelmat.”

”Jäljellä olevien jännitteiden vuoksi kaapelipalojen sammutus oli vaarallista.”

Valtionrautatiet evakuoivat radalle pysähtyneen Intercity-junan matkustajat, poliisi katkaisi liikenteen moottoritiellä sekä neljällä paikallistiellä. Roikkuvien voimajohtojen ali ajaminen, pyöräileminen ja käveleminen kiellettiin turvallisuuden vuoksi. Liikennekaaos oli mittava. Paloautot joutuivat ajamaan pitkiä kiertoteitä.

Muuntoaseman annettiin palaa loppuun. ”Mutta olivatko jännitteet katkaistu kaikkialta? Jäljellä olevien jännitteiden vuoksi kaapelipalojen sammutus oli vaarallista. Varoitin tästä kaikki sammuttajia.

Entä, miten sähkökatkot vaikuttivat sairaaloiden, hoitokotien ja yritysten toimintaan? Päivystävä päällikkö huolehti tästä johtokeskuksessa. Sitten tajusin, että en tarvitse enää vahvennuksia.” Jakeluyhtiö sai sähköt varsin pian palautettua alueelle.

Hätäkeskukseen tuli kymmeniä ilmoituksia muun muassa toimimattomista nostosilloista, pysähtyneistä hisseistä ja huvipuiston ajolaitteista. Seitsemän naapurialueen pelastusyksiköt hoitivat nämä vähemmän kiireelliset tehtävät. Pelastustoiminta lopetettiin kahden tunnin kuluttua ensimmäisestä hälytyksestä. Tosin rataosan junaliikenteelle tuli muutaman kuukauden katko.

Teksti: Anje Romkin
Brand en Brandweer 11/2022
Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää