Pelastustoiminta 23.9.2024

Miksi yksikön pitää soittaa keikalta 112 eikä hoitaa asiaa radiolla?

Jos tehtävällä havaitaan toisen toimialan yksikön tarve, tulee hälyttäminen tehdä hätälinjaan soittamalla.

Jos tehtävällä havaitaan toisen toimialan yksikön tarve, tulee hälyttäminen tehdä hätälinjaan soittamalla.

Jos tehtävällä havaitaan tarve toisen toimialan yksikölle, se tulee hätäkeskuksen ohjeistuksen mukaan tehdä soittamalla hätälinjaan (112). Helpoimmalta tuntuisi hoitaa asia Virve-radiolla hätäkeskukselle. Hätäkeskuksesta kuitenkin pyydetään soittamaan hätälinjaan, sillä hätäkeskukseen kohdistuvat velvoitteet ja toimialakohtaiset ohjeet edellyttävät niin.
Hätäkeskuspäivystäjän keskeinen tehtävä on suorittaa riskinarvio kunkin toimialan laatimien ohjeiden mukaisesti. Pelastusviranomainen ei voi arvioida ensihoidon tehtävälajia tai kiireellisyyttä, eikä toisinpäin. Toimialojen kiireellisyysmääritelmät poikkeavat toisistaan, joten niiden vasteet määräytyvät eri tavoin.

Teksti Anniina Takala
Kuva Hätäkeskuslaitos

Lue koko juttu Pelastustiedosta 5/2024

Lue lisää