BORE II paloi Aurajoen laiturissa Turussa marraskuussa 1973. Palo oli laivan keskiosassa, konehuoneen yhteydessä olevassa kattilahuoneessa. Sammutus kattilahuoneessa tapahtui kahden savusukeltajaparin voimin ja konemestari, joka oli vahtivuorossa laivalla, toimi laivan paineilmalaitetta käyttäen savusukeltajien oppaana palon alkuvaiheessa.
Tilanteen edetessä laivan keulaosassa tapahtui palokaasuräjähdys, jonka seurauksena palo kiihtyi. Laiva kallistui sammutusveden painosta laituria vasten. Voimakas savu peitti läheiset kerrostalot. Laivan pumppaus- ja muista tyhjennysyrityksistä huolimatta kallistuminen jatkui. Satamaviranomaisten kanssa neuvotellen tultiin siihen tulokseen, että laituria vasten kallistunutta laivaa voitaisiin tukea pitkillä rautakiskoilla.
Lopulta Bore II oli kuitenkin palanut hylyksi. Laiva oli lähes kokonaan suoristunut, mutta painunut koko pituudeltaan pohjaan
Bore II oli vuonna 1952 rakennettu, niin sanottuun olympiasarjaan kuulunut matkustaja-alus, joka oli kunnostettu risteilyalukseksi keväällä 1972.
Lataa PDF ja lue koko Palontorjunta 10/1973:n juttu