Helsingin palolaitoksen runsaan vuoden ikäinen lentopelastuskomennuskunta (LEKA) sai todellisen tulikasteensa Hangon edustalla 27. joulukuuta 1990. Puskuproomu Finn-Baltic kaatui myrskyssä ylösalaisin. Sää oli kurja. Meri myllersi aallokkoisena ja tuuli tuiversi parinkymmenen sekuntimetrin voimalla.
Kaksi miehistön jäsentä löysi kääntyneessä aluksessa ilmataskun. Palomiehet Sami Jaakkola ja Raimo Vainikainen vuorottelivat laikkaleikkurin kahvoissa puskuproomun liukkaalla ja kaltevalla pohjalla. LEKA·ryhmä laitoksen omien pelastussukeltajien ja ilmavoimien taistelusukeltajien kanssa pelasti miehet. Onnettomuudessa menehtyi kahdeksan ihmistä.
Onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan Finn-Balticin kaatumisella ei ollut ulkopuolisia silminnäkijöitä. Finnin konehuoneen valvontahuoneessa ollut ja onnettomuudessa eloon jäänyt konepäällikkö on kertonut, että alus kallistui ensin pari astetta vasempaan, sitten hieman enemmän ja lopuksi meni kokonaan ympäri. Koko tapahtumasarja kesti hänen muistikuvansa mukaan vain noin kymmenen sekuntia.
Pelastusoperaatio osoitti Helsingin palolaitoksen erikoisosasto LEKA:n koulutuksellisen, materiaalisen ja ennen kaikkea toiminnallisen valmiuden hyväksi. Pääkaupunkiseudun helikopterivalmiudessa sen sijaan oli parantamisen varaa.
Lataa PDF ja lue koko Palontorjunta 1 ja 2/1991:n juttu
Lataa PFN:nä Onnettomuustutkintakeskuksen raportti