Pelastustieto blogi 27.12.2019

Liian tummaa paahtoa: Uniseksikästä

Kuvitus: Mika Latvanen

Kuvitus: Mika Latvanen

Ylipalohenkilö yskii aamukahvinsa pöydälle.

”Oliko kesämiehen keittämä kahvi liian laihaa vai menikö ylityöpulla väärään kurkkuun?” ensihoitaja kysyy ja taputtaa kaveriaan selkään.

”Täällä lukee, että Suomeen on valmistunut ensimmäinen sukupuolineutraali paloasema”, ylipalohenkilö virkkoo, kun on saanut kurkkunsa selväksi.

”Tarkottaaks se sitä, että sillä asemalla ei ole sukupuolielimiä?”, kesähenkilö kysyy.

Vastausta ei kuulu. Ylipalohenkilö rapistelee sanomapaperia.

”Kerro nyt jo, mitä sukupuolineutraali tässä yhteydessä pitää sisällään”, takapenkin henkilö tivaa.

”Eiköhän se ole sitä, että siellä käy töissä kettuja ja susia”, kesähenkilö arvelee malttamattomana.

Ilmoille röhähtää pari palkeellista naurua. Kaikki muistavat haastattelun vanhemmista, joita oma lapsi kutsuu ketuksi ja sudeksi, jottei sukupuoliasioista tulisi liian hapanta tai emäksistä, vaan ne pysyisivät perheen sisällä neutraalina.

”Jos asemalla käy töissä kettuja ja susia, niin luottiksen hommat lankeaa sitten varmaan puluykköselle”, ensihoitaja sanoo ja saa osakseen hykertelyä.

Pöydässä on hiljaista. Lisätietoja odotetaan ehkä hartaammin kuin koskaan.

”Täällä sanotaan, että sauna on yhteinen, koska keikat puidaan siellä. Löylyhuoneeseen on vedetty verho, jonka toisella puolella vaanivat sudet ja toisella puolella ketut.”

”Toivottavasti ne ei oo sit mitkään kukkaverhot”, kesähenkilö aktivoituu.

”Mitä, jos ei käy saunassa? Kuka vastaa siitä, että keikkajutut välittyvät niillekin”, takapenkin henkilö pohtii.

”Toi on niin totta. On väärin, jos on mentävä saunaan, että saa tietoa. Mun mielestä toi sortaa erityisesti maahanmuuttajia, jotka eivät käytä saunaa. Jos halutaan, että palokunta edustaa koko väestöä, niin saunasta ei voi tehdä sisäisen viestinnän hermokeskusta”, ensihoitaja alleviivaa.

”Samaa mieltä. Keikkajuttujen kertominen pitäisi kieltää saunassa ja miehistömessissä, koska siellä on tv, joka karsii seurueesta tiettyyn uskontoon kuuluvat. Keikkajutuille pitäisi kehittää aivan oma uniseksikäs tila”, takapenkin henkilö linjaa.

”Toi asia on tällä uudella asemalla huomioitu hienosti. Pukuhuoneessa on kato kaikille omat pukukopit, joihin jokainen voi lukittautua oman uniseksikkyytensä kanssa ja kertoa kapoisille seinille toisenkin keikkajutun.”

Myös ylityöpullaa tuonut savunhaistelija avaa sanaisen arkkunsa.

”Ettekste tiedä, että sukupuoli on useamman kuin kahden kauppa, esimerkiksi Saksassa ja Nepalissa on jo kolmaskin sukupuolikategoria. Eikä se rajaa sukupuolten määrää vain kolmeen, vaan ne kolme on kattokäsitteitä. Saunan jakaminen vain kahteen on suomalaista juridiikkaa, mutta käytäntö on eri. Keikoillahan meidän on jatkuvasti otettava huomioon koko kirjo. Kattokaas kun nykyään naisellisuus ei ole vain naisten eikä miehisyys miesten oikeus, vaan sä voit olla myös molempia tai et kumpaakaan. Mun mielestä sinne saunaan pitäs vetää paljon enemmän verhoja.”

”Suksi Nepaliin!” ylipalohenkilö kehottaa.

Teksti: Marko Partanen