Pelastustoimi 27.8.2023

Vanhat paloautot Parikkalassa – Yli 60-vuotias autovanhus hälytyskunnossa

Rolf Mortensen ja Seppo Varis tekivät letkukelaselvityksen vuoden 1959 Land Roverista. Kaikki toimii kuten ennenkin, todettiin Vanhat paloautot Parikkalassa -tapahtumassa.

Rolf Mortensen ja Seppo Varis tekivät letkukelaselvityksen vuoden 1959 Land Roverista. Kaikki toimii kuten ennenkin, todettiin Vanhat paloautot Parikkalassa -tapahtumassa.

Etelä-Karjalassa toimivan Parikkalan vpk:n tukiosasto tai ”huru-ukko-osasto”, kuten siihen kuuluvat Rolf Mortensen ja Seppo Varis sitä nimittävät, on kunnostanut sinnikkäästi 1959-vuosimallin Land Rover -paloautoa jo kymmenen vuoden ajan.

Molemmat ”huru-ukot” muistavat, kun auto tuli vpk:hon. Varis liittyi poikaosastoon vuonna 1958, Land Rover ja Mortensen aloittivat vpk:ssa vuotta myöhemmin. Land Roverilla ajetut keikat ovat silti tuoreessa muistissa.
Varis kertoo, kuinka oli talvipakkasella matkalla kohteeseen jäätynyt haalareistaan auton oveen kiinni eikä päässyt sieltä sen takia ulos. Mortensen puolestaan muistelee, kun 15 miestä pakkautui ajoneuvoon ja lähti taltuttamaan maastopaloa.
”Siellä oltiin kuin sillit suolassa”, Mortensen kuvailee lavalla kokemaansa tunnelmaa. Vpk:n päällikkö Esa Neuvonen vahvistaa, että Land Roverissa tarvittiin sitä kuuluisaa ”sopua”, kun väkeä pakkautui ajoneuvon uumeniin.
”Ohjaamoon mahtui kolme henkilöä, mutta silloin kuljettajalla täytyi olla ikkuna auki ja vasen käsi ulkona. Ja jos sillä sai rekan kiinni isolla tiellä ja rekka näytti ohitusmerkkiä, niin ei kannattanut lähteä ohi. Oli parempi pysytellä imussa”, Neuvonen kertoo.

Vanhat paloautot moottorimarssivat Parikkalan torille.

Vanha vaatii euroja

Mortensen ja Varis kollegoineen ovat kokoontuneet kerran kuukaudessa laittamaan silmäteräänsä. Vaikka aikaa olisikin, se ei aina riitä, kun osia pitää tilata Englannista asti. Vanhan ajoneuvon ylläpitäminen vaatii euroja, joita tunnetusti on vähän.

”Huru-ukko-osasto” on kuitenkin ollut onnekas, sillä ajoneuvon alkuperäinen kalusto on säilynyt kuin säilytynkin aseman kahdesta muutosta huolimatta, siltikin vaikka kalustoa on säilytetty siellä täällä eikä autoon sijoitettuna. Lähes kaikki auton hälytysaikainen kalusto on löytänyt autossa vanhoille paikoillensa. Kaikki laitteet moottoriruiskua myöten myös toimivat.
”Auto on hälytyskunnossa mutta ei hälytysvalmiudessa”, Mortensen sanoo.

Vanhat paloautot koolle

Kun Land Rover oli saatu iskuun, sitä haluttiin esitellä.
”Halusimme järjestää vanhojen paloautojen paraatin, jossa pääsemme esittelemään sitä. Haluja Vanhojen paloautojen kokoontumiselle ja niiden historian esittelylle löytyi täälläpäin muualtakin. Ja kun vastaavaa tapahtumaa ei tällä seudulla ollut aiemmin, päätimme järjestää sen”, vpk:n sihteeri Maija-Liisa Valtonen sanoo.

Kuusankosken vpk on entisöinyt vuonna 1928 valmistetun Reo Speed Wagon -paloauton upeaan kuntoon. Kunnostuksissa on vierähtänyt aikaa 1-2 vuotta.

Ensimmäinen paraati Parikkalassa järjestettiin ennen korona-aikaa ja toinen 19.8.2023. Molempiin tapahtumiin tuli toistakymmentä vanhaa paloautoa.
Paraatissa ajettiin noin kilometrin matka, minkä jälkeen ajoneuvot asettautuivat yleisön nähtäville Parikkalan torille. Yleisö äänesti kauneimmaksi paloautoksi Kuusankosken vpk:n Reo Speed Wagonin vuosimallia 1928. Ajoneuvoja esitteleviä henkilöitä pyydettiin kutsussa pukeutumaan menneen ajan hengen mukaisesti. Yleisö äänesti autojen lisäksi myös kauneimmat asut. Voittaja-ajoneuvolla tulleet kuusankoskelaiset pokkasivat palkinnon siinäkin sarjassa. Vanhoja paloautoa oli tullut ihailemaan noin 200 hengen yleisö.
Tapahtuma on tarkoitus järjestää ensi vuonna uudestaan. Parikkalan vpk pyytää osallistumisesta kiinnostuneita olemaan yhteydessä ja esittämään ideoita järjestämisajankohdasta lähtien.

Kuusankosken vpk:n Simo Heikkinen, Kari Seppälä ja Jari Kosonen putsasivat palkintopöydän Vanhat paloautot Parikkalassa -tapahtumassa.

Teksti Marko Partanen
Kuvat Dimitri Lisitsyn

Katso tapahtumasta kuvatut videot tästä:
Vanhat paloautot Parikkalassa
Keikkajuttuja
Kunnostusjuttuja

Lue lisää