
Valtakunnallinen ensihoidon ajoneuvotyöryhmä kokoontui Tampereella. Ensihoito-organisaatioiden edustajien lisäksi seminaareihin ovat osallistuneet ajoneuvon valmistajat ja välineiden toimittajat.
Ensihoidon kansallinen ajoneuvotyöryhmä kokoontui huhtikuussa Tampereella.
”Alueiden välisellä kuulumisten vaihdolla on iso merkitys. Taustalla rakennamme tietyllä tasolla yhtenäistä ensihoitoa Suomeen”, sanoo Marko Jämsen Pohjois-Pohjamaalta.
Työryhmä perustettiin vuonna 2023, minkä jälkeen seminaarit ovat keränneet aina 30-40 henkeä kattavasti koko maasta. Jämsen kehuu työryhmän henkeä.
Myös ajoneuvojen ja välineiden toimittajat ovat olleet tyytyväisiä seminaareihin.
”Niissä kokoontuvat aina ne henkilöt, jotka vastaavat ajoneuvoista ja asioista voidaan keskustella intensiivisemmin. Pystymme viemään myös viestiä kentältä valmistajien kehitystiimeihin”, Jämsen sanoo.
Tarkkuutta tarjouspyyntöihin
Tampereen seminaarissa aiheina olivat ergonomia ja kilpailutukset.
”Kävimme koritehtaiden ja julkisia hankintoja tekevän Sansian kanssa läpi, minkälainen on hyvä tarjouspyyntö. Saimme vinkkiä siitä, mitä paperilta toivotaan ja mihin ei pidä kompastua.”
Työryhmän ja toimittajien yhteinen toive onkin, että ennen kilpailutuksia tulisi käydä koritehtaiden kanssa tekninen vuoropuhelu, jotta asiat osattaisiin kirjata oikein tarjouspyyntöihin.
”Koritehtaat ymmärtävät varmemmin asiat, joita tarjouspyynnöissä speksataan, ja he pystyvät arvioimaan hinnan tarkemmin”, Jämsen sanoo.
Vähemmän nostoja ja vaarallisia kuljetuksia
Ergonomissa keskusteltiin siirtovälineistä, paareista ja kantotuoleista. Ergonomialla on vaikutuksensa niin henkilöstön hyvinvointiin kuin kehon kuormituksen vähentämiseenkin.
”Kantotuolien manuaaliset mallit näyttävät olevan se, mitä tänä päivänä hankitaan. Sähkökäyttöisissä tuoleissa on vielä suhteellisen kova hinta”, Jämsen arvioi.
Pohjois-Pohjanmaalla kantotuolit on sijoitettu takaoveen. Kantotuolissa kuljettaminen ja potilaan nostaminen kantotuolilla ambulanssiin on haluttu lopettaa.
”Jo käyttöohjeissa on sanottu, että kantotuolit eivät sovellu ajon aikaiseksi istumapaikaksi, eikä potilaan nostaminen sillä autoon ole millään tavalla ergonomista. Nykysuuntaus onkin, että kantotuoli sijoitetaan takaoveen ja väliseinään asetetaan matkustamiseen soveltuva klaffituoli.”
Saksan isoilla RETTmobil-messuilla Jämsen pani merkille, että sähköpaarit ovat vallanneet markkinat. Vain yhdellä toimittajalla oli esillä manuaaliset paarit, ja silläkin on jo pitkään ollut saatavilla sähköllä toimiva paarien lastausjärjestelmä. Pohjois-Pohjanmaalla on käytössä sekä manuaalisia että sähkötoimisia paareja. Jämsenin mukaan molempia pidetään vielä toistaiseksi valikoimassa.
Ajoneuvotyöryhmä suunnittelee parhaillaan uutta seminaaria, joka näillä näkymin pidetään syksyllä Helsingissä.
Teksti ja kuva Marko Partanen