Ensihoitotehtävien jatkuvaa kasvua hätäkeskukseen tulevissa puheluissa yritetään vähentää kansalaisten soten palvelunumerolla.
Ensihoitotehtävien määrä on jatkuvasti kasvanut hätäkeskusten välittämissä tehtävissä. Hätäkeskuksiin soitetaan paljon myös sellaisissa asioissa, jotka eivät ole hätätilanteita. Näissä asioissa auttaisi yhtenäinen terveysneuvontapalvelu. Useilla sairaanhoitopiirin alueilla aletaan kokeilla tällaista palvelua kuluvan syksyn aikana. Ensimmäisenä se aloitetaan lokakuussa HUS:n Porvoon sairaanhoitoalueella. Tarkoitus on, että tulevaisuudessa kansalaisille tulee 112:n rinnalle päivystyksellisten terveysongelmien neuvontaan kansallinen numero 116117.
”Hätäkeskusten ensihoidon yhteydenottotulvaan on vastattava jollakin tavalla ja tämä EU:n harmonisoima päivystysnumero terveysneuvontapalvelua varten on sellainen”, sanoo erityisasiantuntija Lasse Ilkka sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Uutta toiminnallista keskusta ei perusteta tätä varten, vaan puheluiden vastaavat sairaanhoitopiirien alueella työskentelevät rekisteröidyt terveydenhuollon ammattilaiset.
”Tehtävät kirjataan käsittelyn ohella myös niin, että ne ovat käytettävissä jatkohoidossa Kelan Kanta-palvelun kautta.”
Kehitystyössä tärkeää on Ilkan mukaan hätäkeskuksiin tuleva ERICA tietojärjestelmä, joka mahdollistaa toimintojen yhteiskäytön viranomaisten kanssa. Tavoitteena on luoda yhteys näiden palvelunumeroiden välille niin, että soitettaessa 112 voidaan puhelu riskinarvioinnin jälkeen tarvittaessa siirtää 116117:ään ja myös päinvastoin.
”Siksikin sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta ERICAn käyttöönoton aikataulusta on nyt pidettävä kiinni”, hän sanoo.
Teksti: Esa Aalto Kuva: Teemu Heikkilä