Operatiivinen toiminta 27.5.2021

Hälytysilmoitus: Sinnikäs irrotustyö vapautti kuljettajan – alan opeista vain vähän hyötyä

Ruhjoutuneessa hytissä liikkuminen ja työskentely oli hankalaa.  Hytissä oli jännitettyinä parhaimmillaan kaksi työntötankoa ja yksi levitin.

Ruhjoutuneessa hytissä liikkuminen ja työskentely oli hankalaa. Hytissä oli jännitettyinä parhaimmillaan kaksi työntötankoa ja yksi levitin.

Yhdistelmäajoneuvo syöksyi moottoritieltä alas kevyen liikenteen alikulkuun Vantaalla. Kuljettaja jäi vangiksi murjoutuneeseen hyttiin. Irrotustyö oli senttipeliä ja vaati luovuutta sekä ideointia.

Vantaankosken hööki saapui onnettomuuspaikalle lähes samaan aikaan ensimmäisen ambulanssin kanssa. Hööki pysäytettiin moottoritiellä olevan perävaunun perään. Perävaunu oli edelleen kiinni alikulkuun syöksyneessä vetoautossa. Paloesimies Risto Kulmala alkoi tiedustella onnettomuuspaikkaa. Hän näki vetoauton pudonneen sillalta alas ja makaavan kuljettajanpuoleisella kyljellään. Kulmala lähti kahlaamaan lumihangen läpi moottoritieltä alas vetoauton hytin tasalle. Kulmala rämpi vielä hangessa, kun ensihoitaja Eerika Helanne ilmoitti Virven puheryhmässä: ”Punainen irrotus”. Potilas oli saatava ajoneuvosta ulos mahdollisimman äkkiä.

Palomiehet Jaakko Voutilainen ja Sakari Kaakkolahti alkoivat kantaa hangessa kahlaten akkukäyttöistä pelastussarjaa – leikkuria, levitintä ja työntötankoa – kohti irrotuspaikkaa. Hankijumppaa oli ehkä sadan metrin verran.

Potilas oli jäänyt hytissä kuljettajan puoleiseen etualakulmaan loukkoon ja puristuksiin – vähän niin kuin suppilon pohjalle. Tavallaan hän oli jäänyt oman autonsa alle. Kaikki tavara piti raivata hänen päältään ja ympäriltään pois. Hyttiin tuotiin sisätilalämmitin, jolla haluttiin ehkäistä hypotermian syntymistä. Romun seassa aherrettiin noin kaksi tuntia, jotta jalat saatiin näkyviin. Silti ne olivat edelleen jumissa.

Miten kuljettaja saatiin vapaaksi ja mitä opittiin? Lue koko Marko Partasen hälytysilmoitus-juttu Pelastustiedosta 3/2021.

Kuva: Lassi Rinne

Lue lisää