Harjoitus ja koulutus 1.10.2015

Suunnittelijat tietävät, mitä kaikkea voikaan tapahtua

Raimo Rasijeff oli mukana työryhmässä suunnittelemassa Barents-harjoituksen onnettomuuksia.

Raimo Rasijeff oli mukana työryhmässä suunnittelemassa Barents-harjoituksen onnettomuuksia.

Maanvyöry suistaa ojaan haitaribussin, joka kuljettaa kultakaivokselle yli viittäkymmentä kansainvälistä vierasta. Bussia ohittanut henkilöauto jää ylämäessä kyljelleen kaatuvan bussin alle. Ojaan syöksyessään bussi vaurioittaa hiekkatien varrelle parkkeerattua säiliörekan perävaunua niin, että siitä alkaa vuotaa lipeää. Lisäksi säiliön takaosassa on erittäin myrkyllistä ja herkästi syttyvää arseenia, joka ei vuoda – vielä.

Haitaribussi suistui ojaan maanvyörymässä.
Haitaribussi suistui ojaan maanvyörymässä.

Näin alkoi yksi Barents Rescue 2015 -pelastusharjoituksen lavastetuista tilanteista keskiviikkona Kittilässä Levillä. Suuronnettomuuden selvittämisessä riitti työtä paikallisilla ja Barents-alueen viranomaisilla. Harjoittelemassa oli yli 900 pelastusalan ammattilaista ja vapaaehtoista.

Barents-harjoituksessa tarvittiin satoja vapaaehtoisia näyttelemään loukkaantuneita.

Harjoituksen turvallisuutta varmistamassa toimi paikan päällä Kriisinhallintakeskus CMC:n pelastustoimen asiantuntija, palomestari Raimo Rasijeff.

Rasijeff on ollut mukana myös työryhmässä suunnittelemassa ja rakentamassa harjoituksen onnettomuuksia. Suunnittelussa huomioitiin muun muassa osallistujien eri kansallisuudet ja roolit.

”Pidimme huolen, että suunnilleen tiesimme, mistä maista ja minkä alan ihmisiä on tulossa: pelastajaa, etsintäkoiraa, lääkintähenkilöstöä. Pyrimme organisoimaan heille kaikille riittävästi tehtäviä eri tyyppisissä onnettomuustilanteissa.”

Lähtökohtana maanvyöry

Rasijeffin mukaan esimerkiksi bussionnettomuudessa paikallisen pelastustoimen työryhmä oli antanut suunnittelijoille alkuskenaarioksi maanvyörymän.

”Sillä perusteella rupesimme miettimään, minkä tyyppistä onnettomuutta maanvyörymässä saattaa ilmentyä.”

Kaikki Kriisinhallintakeskuksen työryhmän jäsenet ovat myös Suomen kansainvälisen pelastuskomennuskunta Finn Rescuen jäseniä.

”Olemme olleet maailmalla erilaisissa oikeissa onnettomuustilanteissa, ja sillä perusteella meillä on aika tarkka mielikuva ja omakohtaisia kokemuksia siitä, mitä kaikkea maanjäristysalueella, maanvyörymässä, tulva-alueella tai kemikaalionnettomuustilanteessa voi tapahtua”, Rasijeff kertoo.

”Törmäämme tietenkin myös sellaiseen ihan päätöissäkin. Onneksi ei ihan näin massiivisiin kuin juuri tässä bussionnettomuudessa.”

Kansainvälistä pelastustoimintaa on harjoiteltu Levillä koko kulunut viikko. Barents 2015 -harjoituksen tarkoitus on Barents-alueen maiden, eli Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän pelastusviranomaisten toimintavalmiuden ja yhteistoiminnan parantaminen.

Bussi vaurioitti lipeäsäiliötä, joka alkoi vuotaa.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuvat: Ibrahim Malla / Punainen Risti

Kaisu Puranen