Harjoitus ja koulutus 5.5.2020

Täydennystä työkalupakkiin ja hyvät opit kiertoon

Erikoistutkija Marko Hassinen demosi sylinterikennojen ja pussikennojen palokäyttäytymistä pienimuotoisesti. Heitteet sinkoavat helposti 15 metrinkin päähän. Jokainen palokunta voi rakentaa helposti itse tiivistetyn sammutusvaihtolavan, johon palava auto vedetään vinssillä. Kahdelle kolmen tuuman syötölle on hyvä olla säiliöauto. Lisävettä voi syöttää toisesta autosta tai palopostista.

Erikoistutkija Marko Hassinen demosi sylinterikennojen ja pussikennojen palokäyttäytymistä pienimuotoisesti. Heitteet sinkoavat helposti 15 metrinkin päähän. Jokainen palokunta voi rakentaa helposti itse tiivistetyn sammutusvaihtolavan, johon palava auto vedetään vinssillä. Kahdelle kolmen tuuman syötölle on hyvä olla säiliöauto. Lisävettä voi syöttää toisesta autosta tai palopostista.

Pelastusopiston täydentävien sammutusmenetelmien kurssin sisältöä kehitetään kurssi kerrallaan uusin kujein ja innostuneiden kouluttajien opastuksella murretaan myyttejäkin. Idea on, että usein ei edes tarvitse savusukeltaa tai tehdään olosuhteet sille mahdollisimman turvallisiksi.

Uutta seitsemännellä kurssilla olivat sähköautopalot ja akkudemot harjoitusalueella Korvaharjussa. ”Niistä pidetään jatkossa varmaan oma kurssinsa. Nyt voitiin pienellä porukalla kokeilla ylimääräistä”, kertoo yliopettaja Ismo Huttu.

”Savusukellusohjetta ollaan myös uudistamassa. Tarkoitus ei ole mennä entiseen malliin aina kuumaan ja pimeään lämpökamera kädessä. Kurssilla esimerkiksi jauhesammuttimella jauhepistoputken avulla rajoitettiin täyden palamisen vaiheessa oleva tulipalo ulkoa päin. Alkava kodinkonepalo sammutettiin puolestaan vaahtosammuttimella, joka ei sotke eikä aiheuta lisävahinkoja”, Huttu jatkaa.

Yliopettaja Ismo Huttu kertasi perusasiat heittosammuttimesta ennen kuin sitä testattiin palotalossa.

Kurssilla testattiin myös erilaisia letkukelalaitteita, kuten UHPS:ää, CAFS:ia ja sammutinleikkuri Cobraa. Palotalossa koettiin myös, miten heittosammutin toimii.

”Testasimme nyt ensimmäistä kertaa CAFS-järjestelmää neljänteen kerrokseen kuivanousulla – ja se toimi! Tämä on iso juttu kärkiyksiköihin. Järjestelmässä sammutusveteen sekoitetaan paineilmaa ja vaahtoa”, kouluttajana toiminut palomestari Arto Latvala kertoo.

Kurssilla painotettiin, että savusukeltaminen käsisammutimilla ei ole turvallista. Vaarana on, että sammutusyrityksen aikana palo voimistuu eikä sammutusteho riitä.

Katso myös kuvagalleria alla.

Teksti ja kuvat: Kimmo Kaisto

Lue lisää kurssilaisten kokemuksista ja siitä, mitä riskejä on ajoneuvojen akkupaloissa Pelastustiedosta 3/2020.