Päijät-Hämeen pelastuslaitos harjoittelemassa sähköauton akkupalon sammuttamista. Auto nostetaan kokonaisuudessaan konttiin vesijäähdytykseen.
Pelastustieto.fi:ssä julkaistiin hiljattain käännös hollantilaislehden artikkelista, jossa käsiteltiin veteen upottamista ja muita litiumioniakkupalojen sammutusmenetelmiä. Johtopäätöksenä oli, että sähköauton palossa, jossa litiumioniakku (todennäköisesti) kuumenee, paras ratkaisu on sijoittaa auto vaihtolavalle ja täyttää lava vedellä. Artikkeli synnytti heti kommentteja isommista ajoneuvoista.
Pelastusopiston erikoistutkija Marko Hassinen, miten toimitaan oikein raskaan kaluston akkupalon kanssa?
Litiumioniakun palo on monivaiheinen kemiallinen prosessi, joka etenee akussa kennosta toiseen. Liekkipalo on vain yksi vaihe tässä prosessissa. Liekkipalon sammuttaminen ei juurikaan vaikuta akun sisällä etenevään prosessiin, joten liekkien sammuttaminen ei ratkaise alkuperäistä ongelmaa akun sisällä. Ainoa tapa saada prosessi pysähtymään, on saada akun sisäinen lämpötila laskemaan niin alas, että prosessi ei enää etene kennosta toiseen.
Raskaan kaluston akkupaloihin periaatteet ovat toki samat, eli akku ja etenkin sen sisällä olevat akkukennot pyritään jäähdyttämään, jotta akussa etenevä prosessi pysähtyisi. Tämä ei onnistu enää upotusmenetelmällä, ja luonnonvesilähteeseen upottaminen on ympäristösyistä varsin huono vaihtoehto.
Näin ollen keinovalikoimaan jää lähinnä akun jäähdyttäminen ulkoapäin runsaalla vesimäärällä. Akun sisäiseen jäähdyttämiseen on suunniteltu pistosuihkuputkia, mutta niiden käytöstä on vielä varsin vähän kokemuksia. Ajoneuvon valmistajan ohjeet akkupalon osalta ovat olennaisessa roolissa, kun akun kuoren lävistäviä jäähdytysmenetelmiä harkitaan. Toinen asia onkin sitten, mistä nämä ohjeet taiotaan esille sammutustehtävällä.
Teksti: Kimmo Kaisto
Kuva: Marko Nieminen / Päijät-Hämeen pelastuslaitos