Sopimuspalokunnat 22.1.2023

Laajasalon VPK:n tukiyksikkö taipuu moneen

Viikkoharjoituksessa miehistö harjoitteli moottoriruiskuselvityksen tekoa ensimmäistä kertaa uuden yksikön kanssa – ja hyvin sujui! Kuva: Seppo Ikonen.

Viikkoharjoituksessa miehistö harjoitteli moottoriruiskuselvityksen tekoa ensimmäistä kertaa uuden yksikön kanssa – ja hyvin sujui! Kuva: Seppo Ikonen.

Helsinkiläinen Laajasalon VPK hankki keväällä RAM 1500 -tukiyksikön. Pick-upin modulaarinen kalusto sopii tehtävästä riippuen niin veden pumppaamiseen, sammutus- ja raivaustyöhön, vahingontorjuntaan
kuin meritoimintaan. Se on näyttänyt kyntensä myös huoltotoiminnassa ja turvallisuusviestinnässä

Laajasalon VPK:n kalustomestari Seppo Ikonen kertoo meritoiminnasta vastaavan Oskari Tihisen kanssa, että uuden yksikön hankinta oli lähes kahden vuoden mittainen projekti, jossa panostettiin taustatyöhön, avoimuuteen ja hyvään dokumentaatioon. Huolellinen työ kannatti. Uusi yksikkö on ensimmäisten yhdeksän käyttökuukautensa aikana täyttänyt kaikki sille asetetut tavoitteet ja hieman enemmänkin.

Yksikkötunnus 52 viittaa vahingontorjuntaan. Mantereella yksikkö voi suorittaa itsenäisesti tyypillisiä pumppaus- tai vauriopuutehtäviä. Sisäministeriön uuden yksikkötunnusohjeen myötä auto sai uuden tunnuksen kesällä 2022. Veekasin lisäksi menoa vauhdittaa ja vakauttaa neliveto. Kuva: Kimmo Kaisto.

”Työryhmämme kartoitti eri ajoneuvotyypit vahvuuksineen ja heikkouksineen. Lopulliseen vertailuun päätyi kuusi ajoneuvoa. Näille teimme tarkat pisteytykset. Miehistön ääni haluttiin kuuluviin, ja jokainen sammutusmies pääsi kommentoimaan hanketta sen eri vaiheissa”, Ikonen kuvailee.

”Halusimme miettiä ennakkoluulottomasti, mikä palvelee parhaiten meitä ja pelastuslaitoksen tarpeita. Pick-up osoittautui uuden yksikön toiminnot huomioiden monikäyttöisimmäksi ajoneuvotyypiksi. Auto tukee toiminnan kehittämistä laajemminkin. Esimerkiksi puhdas palokunta -toiminnan kehittäminen on ollut helppoa, koska autossa on luonnostaan puhdas ja likainen puoli.”

Miehistö harjoitteli viikkoharjoituksissa lastausta Helsingin Meripelastusyhdistyksen veneisiin Helsingin Matosaaressa. Taustalla pelastusvene Aisko. RAM 1500 on lastattu meripelastusmoduuleilla ja moottoriruiskulla. Kuva: Oskari Tihinen.

Palokunta on tehnyt tiivistä yhteistyötä Helsingin Meripelastusyhdistyksen kanssa jo 1990-luvun alkupuolelta. Matosaaren meripelastusasema on ahdas raskaille pelastusyksiköille. Lisäksi kaluston keräily autoista ja siirto veneeseen on hidasta. Uudella höökiä ketterämmällä yksiköllä ja sen kalustomoduuleilla vasteaikaa on lyhennetty. Moniin rantakohteisiin pääsee paremmin veneellä. Kalustolle on määritelty aluksilla omat paikkansa.

”Yhteistyössä molemmat toimivat omilla vahvoilla osaamisalueillaan”, kertoo palokunnan päällikkö Mikko Takanen.

Teksti: Kimmo Kaisto

Lue koko Kalustonurkka-juttu Pelastustiedosta 9–10/2022.

Lue lisää Laajasalon VPK:n nettisivustolta.

Lue lisää