Kalusto 24.5.2018
Facebook (152)

Uudet pantterit toimintaan – Finavialle lentokenttäpaloautoja

Uudet lentokenttäpaloautot otetaan käyttöön loppuvuodesta.

Uudet lentokenttäpaloautot otetaan käyttöön loppuvuodesta.

Finavia hankkii kuusi uutta Rosenbauer Panther -lentokenttäpaloautoa. Autoista viisi menee Helsinki-Vantaan lentokentälle ja yksi Tampereen lentoasemalle. Autot toimitetaan kentille loppuvuodesta.

Finavian pelastuspäällikkö Veli-Matti Sääskilahti toimii hankintaprosessissa asiantuntijana. Hänen vastuullaan on Suomen lentokenttien kaluston on vaatimustenmukaisuus. Sääskilahti kertoo, että lentokentän edelliset autot ovat palvelleet 15 vuotta, joten kaluston uusiminen oli ajankohtaista.

”Osa vanhoista autoista kierrätetään, osalle tapahtuu jotain muuta, ehkä ne myydään. Lopullista päätöstä ei vielä ole.”

Haussa luotettavuutta

Minimivaatimustason lentokenttäpaloautoille määrittää EASA eli European Aviation Safety Agency.

”Tajouspyyntövaiheessa asetimme sen mukaiset speksit, ja tarjousmenettelyn mukaan päädyimme näihin autoihin.”

Uusista miljoonaluokan autoista haetaan erityisesti luotettavuutta.

Kaluston uusiminen oli nyt ajankohtaista.

”Vanhatkin täyttivät EASAn vaatimukset, mutta uusien kanssa meille ei toivon mukaan tule niin paljon korjaamokäyntejä. Sitä mukaa saamme myös kustannussäästöjä.”

Sääskilahti kertoo, että paloautoja hankittiin myös verkostolentoasemille Kittilään, Maarianhaminaan ja kaksi Rovaniemelle.

”Nekin ovat Rosenbauerin, perinteiselle kuorma-autonelivetoalustalle rakennettuja autoja.”

Erityisvaatimuksia

Maahantuoja Veljekset Kulmalan mukaan autot suunnitellaan yhden pelastajan käytettäväksi. Vaikka autot soveltuvat 1+2- tai 1+3 -miehistölle, kaikki sammutusjärjestelmän toiminnat ovat kytkettävissä kuljettajan paikalta ajon aikana.

Lyhyt vasteaika ja yhden miehen ajo asettavat erityisvaatimuksia hallittavuudelle.

Lyhyt vasteaika ja yhden miehen ajo asettavat erityisvaatimuksia hallittavuudelle, järjestelmien käyttöliittymälle ja ohjaamoon suunnittelulle. Ohjaamo on sijoitettu matalalle, kulkutiet ovat väljiä ja näkyvyys ohjaamosta on hyvä kaikkiin suuntiin.

Kolme metriä leveän ajoneuvon kuljettajan istuin on hieman keskilinjasta vasemmalla. Kaikkien toimintojen on oltava hyvin saavutettavia, yksinkertaisia ja helposti hallittavissa. Valojen, hälytyslaitteiden ja sammutusjärjestelmän tila on nopeasti todettavissa kojetaulun näytöstä.

Panther-sammutusjärjestelmä on tyyppiä “pump and roll“, jolla tarkoitetaan toimintaa, jossa koko sammutuslaitteisto on kytkettävissä päälle ja käytettävissä missä tahansa vaiheessa myös ajon aikana.

Nopeaan hälytysajoon

Panther on suunniteltu nopeaa hälytysajoa varten. Uusimmassa mallissa on RSC-aktiivinen ajohallintajärjestelmä ja ABS-levyjarrut kaikissa pyörissä. Alhaisissa nopeuksissa käsittelyä helpottaa kääntyvä taka-akseli.

Ohjaamo on sijoitettu matalalle, kulkutiet ovat väljiä ja näkyvyys ohjaamosta on hyvä kaikkiin suuntiin.

Toimintavarmuuden varmistamiseksi autoissa on jatkuvassa verkkoyhteydessä oleva 4G-pohjainen Service For Fire-etähuoltojärjestelmä.

Panther on suunniteltu lentokenttien suljettuja alueita varten, mutta sen 750 hevosvoiman moottori on EURO-6 hyväksytty ja auto täyttää leveyttä lukuunottamatta muiltakin osin tieliikennevaatimukset.

Erikoisautot toimittaa Rosenbauer International yhdessä maahantuoja Oy Veljekset Kulmala Ab: kanssa.

Lue täältä Pelastustiedon juttu lentokenttäpaloautojen talvirengastestistä.

Rosenbaeur Panther 6×6 tekniikka

Suurin sallittu kokonaismassa: 39 000 kg
Panther Finland 2018 operatiivinen paino: 36 600 kg
Mitat: pituus: 11750 mm, leveys 3000 mm, korkeus 3650 mm
Vesisäiliön tilavuus: 12 500 l
Vaahtosäiliön tilavuus: 1000 l
Jauhelaitteisto: 225 kg
Moottori: Volvo EURO VI
Teho:  750 hv
Kiihtyvyys 0 -80 km/h: 33 sek
Huippunopeus: 115 km/h (rajoitettu)
Vaihteisto: Twin Disc 8 portainen Power Divider automaatti
Pumppu: Rosenbauer N80 tuotto  8000 lpm/10 bar
Kattotykki: Rosenbauer RM70 max tuotto 8000 lpm / 10 bar
Puskuritykki: RM15 tuotto 1500 lpm/10 bar + Hydrocore jauhekärki

Teksti: Kaisu Puranen

Kuvat: Veljekset Kulmala