Kalusto 13.12.2019

Panelian VPK:lle vesihuoltoon erikoistunut maastokuorma-auto: ”Niin meidän näköinen, kuin voi olla”

Palokuntalaiset rakensivat itse autosta juuri omiin tarpeisiinsa sopivan. Omaa talkootyötä kului satoja tunteja.

Palokuntalaiset rakensivat itse autosta juuri omiin tarpeisiinsa sopivan. Omaa talkootyötä kului satoja tunteja.

Panelian VPK sai voimaa vesihuoltotoimintaansa, kun palokunta hankki ja varusteli vesihuoltoon erikoistuneen maastokuorma-auton 6597.

Uutta autoa alettiin pohtia, koska Satakunnan pelastuslaitos suunnittelee Panelian VPK:lle alueellista vesihuoltopalokunnan vastuuta. Entinen Unimog-kuorma-auto alkoi jäädä ajastaan jälkeen.

”Edellisen auton kapasiteetti ei tahtonut riittää alueelliseen toimintaan teholtaan, iältään eikä maantieominaisuuksiltaan. Lähdettiin fundeeraamaan, millainen auton pitäisi olla, että se palvelisi meidän palokuntaa vähintään siinä laajuudessa kuin ennenkin, ja lisäksi aluetta”, palokunnan varapäällikkö Ari Pinomäki kertoo.

Sattumalta löytyi käytetty Mercedes-Benz -merkkinen kuorma-auto vuosimallia 2006. Auton nosturi oli vuodelta 2015. Palokuntalaiset rakensivat itse autosta juuri omiin tarpeisiinsa sopivan. Omaa talkootyötä kului satoja tunteja. Kalustotilaa tehtiin lisää lavan välipohjaan ja rungon kylkeen, auto varusteltiin uusiksi ja maalattiin punaiseksi. Monimutkaisempiin tehtäviin kuten vaativiin sähkötöihin ja hydrauliikkaan käytettiin pääosin paikallisia ammattimiehiä.

”Siitä tehtiin niin paljon meidän näköinen auto, kuin vain voi.”

Auto maksoi noin 200 000 euroa, johon saatiin Palosuojelurahaston avustusta noin neljäsosa.

Vettä koko joukkueelliselle

Uudessa kuorma-autossa nosturin sivu-ulottuma on 25 metriä, kun vanhassa autossa se oli vain 12 metriä. Vesihuoltotehtävissä nosturiin kiinnitetyllä pumpulla pystytään nyt ottamaan vettä hankalistakin olosuhteista.

”Kylässämme kulkee joki halki pitäjän, ja siinä todella korkeat jokitörmät. Ei sieltä pysty ottamaan moottoriruiskulla vettä, kun vastassa on viisi–kuusi metriä pystysuoraa seinämää. Jos sinne vedetäänkin imuletku, veden joukossa on kuraa. Nyt ulotumme nosturin kanssa vaikka keskelle jokea, ja saamme puhtaampaa vettä”, Pinomäki kertoo.

Nosturi ulottuu pitkälle.

Autossa on kaksi pumppua. Unimogin peruja on uppopumpputyyppinen pumppu, jolla siirretään matalapaineisesti suuria vesimääriä esimerkiksi tulvapumppauksessa. Pumpulla saadaan siirrettyä viisi kuutiota vettä minuutissa. Toinen pumppu on hydraulinen painepumppu, jolla saadaan pumpattua luonnonvesistä vettä sammutusletkuun noin 2000 litraa minuutissa.

”Seuraavaksi aiomme hankkia suurempitehoiset vesipumput, joihin on auton hydrauliikka nyt valmina. Maastokuorma-automme ja säiliöautomme 653 muodostavat yhdessä tehokkaan vesihuollon”, Pinomäki kertoo.

Suuria vesimääriä tarvitaan esimerkiksi maastopaloissa, isoissa rakennuspaloissa ja kemikaalivahingoissa.

”Kun on joukkuelähtö, meillä on ajatus, että pystyisimme ruokkimaan vähintään joukkueellinen autoja, eli kolme sammutusyksikköä.”

Kuorma-autossa on myös henkilönostokori ja tukkikoura.

”Se on aika monikäyttöinen auto, vaikka pääpaino onkin vesihuollossa.”

Teksti: Kaisu Puranen

Kuvat: Ari Pinomäki