Pelastustoiminta 11.9.2020

Nostolavalla entistä nopeammin ylöspäin

Keski-Suomen pelastuslaitos sai uuden nostolava-auton operatiiviseen käyttöön viime helmikuun alussa. Bronto Skylift Oy:n Scania kuorma-auton alustalle rakentama nostolava ylettyy 46 metrin korkeuteen.

”Ollaan siihen tyytyväisiä. Muutama pieni anturivika on ollut, mutta se on tyypillistä tämmöisille laitteille”, toteaa autoa kuljettava ja sen hankintaan osallistunut ylipalomies Harri Koski Jyväskylän pääpaloasemalta.

Auton hankintaprojekti käynnistyi vuoden 2018 lopussa ja se maksoi kalustoineen noin 750000 euroa. Kosken mukaan Jyväskylään sijoitettuun autoon tehtiin parannuksia entiseen verrattuna.

”Saimme esittää paljon toiveita. Ykkösjuttu oli, että korin maksimikuorma on 500 kiloa. Sillä päästään nousemaan heti täydellä korikuormalla, jonka muuttamista ei enää tarvitse muistaa. Se on käyttäjille hyvä juttu. Näin sammutus- ja pelastustyön aloitus nopeutuu kohteessa.”

Korissa on lämpökamera. Lisäksi valaistusta on lisätty työkorin ympäristöön ja varsistoon.
”Auton petaamista varten siitä löytyy työvaloja joka puolelta. Ne on sijoitettu siten, ettei kuljettaja häikäisty. Tämä lisää turvallista auton käsittelyä”, Koski sanoo.

Koria ja sen toimintoja voidaan käyttää langattomalla kauko-ohjauksella. Tämä parantaa työturvallisuutta esimerkiksi räjähdysvaarallisissa kohteissa.

 

Paineenkorotuspumpun ansiosta nostolavayksikön ei tarvitse välttämättä olla säiliöauton kanssa tekemisissä. Vesi voidaan ottaa suoraan palopostista nostolavaan, ja paineenkorotuspumpulla voidaan korottaa painetta tarpeen mukaan vesitykkiin.

”Korkeapainesammutusjärjestelmään satsattiin ja hommattiin erilaisia suihkuputkia. Uutuutena on sammutusnyrkki, joka on varmaan tehokas väline suljetun tilan ullakkopalon sammuttamisessa”, Koski arvioi.

Ylipalomies Harri Koski esittelee sammutusnyrkkiä.

Noin 27 tonnia painava ajoneuvo liikkuu 450 hevosvoiman moottorilla. Kosken mielestä kääntyvän taka-akselin ansiosta autoa on näppärä ajaa ahtaissa paikoissa.

Edellinen nostolava-auto siirrettiin Äänekoskelle, josta 37-metrinen nostolava-auto tuli takaisin Jyväskylään.
Täysin uusittu auto mahtuu sisään melkein kaikista Jyväskylän ahtaista porttikongeista. Lisäksi 18 tonnia painava auto voidaan ajaa esimerkiksi parkkihallien kansien päälle.

Teksti ja kuvat: Mika Rinne