
Järjestelmän keskeneräisyyden vuoksi aikataulua päätettiin siirtää.
Hätäkeskustietojärjestelmä ERICA otettaneen käyttöön marras-joulukuussa 2017 Oulun ja Kuopion hätäkeskuksissa.
Aikaisemman suunnitelman mukaan järjestelmän piti olla käytössä ensimmäisenä Oulun hätäkeskuksessa vuoden 2016 lopussa, mutta järjestelmän keskeneräisyyden vuoksi aikataulua päätettiin siirtää.
Hätäkeskuslaitoksen teknisten palveluiden johtaja Jukka Aaltonen kertoo, että versiota 1.1.5 oltiin hyväksymistestaamassa viime joulukuussa, mutta siinä todettiin virheitä ja puutteita, joiden takia se hylättiin.
”Nyt tähtäin on versiossa 1.2. Versio on sama, jota pelastusjohtajat suosittelivat käyttöönoton perustaksi.”
Aaltosen mukaan tässäkin versiossa on vielä viilattavaa.
”Sitä on kovasti työstetty toimittajan ja eri toimialojen kanssa.”
Tarkoitus on, että uusimman järjestelmän testaaminen aloitetaan elo-syyskuussa.
Aaltosen mukaan esimerkiksi tallennusjärjestelmä vaatii viimeistelyä. Lisäksi hätäpuhelinliikenteen ja puhejärjestelmän ominaisuuksissa oli vikoja.
Myös saareketoiminnallisuuden toteutuksessa oli puutteita.
”Se tarkoittaa sitä, että yksittäisen hätäkeskuksen pitää pystyä toimimaan tilanteessa, jossa keskuspalvelimet ovat alhaalla.”
Lisäksi raportointipalvelun välineet pitäisi saada kuntoon, samoin vastelaskenta, joka on erityisesti kiinnostanut pelastustoimea.
”On toki tärkeä asia, että vasteet nousevat oikein, kun niitä järjestelmässä esitetään. Siihen ominaisuuteen on nyt tehty korjausesityksiä. Siitä on vielä ehkä hieman erimielisyyttä pelastustoimen kanssa, mutta me lähdemme eteenpäin esitetyillä korjauksilla.”
ERICAn uusi aikataulu ja version sisältö lyödään lukkoon perjantaina.
Miksi järjestelmän käyttöönotossa on niin paljon ongelmia?
”Kyse on melkoisen haastavasta kokonaisuudesta, kun ajatellaan, että teemme ihan uudentyyppistä valtakunnallista tietokantamallia, verkottunutta hätäliikennemallia. Emme voi hyväksyä tietyn tyyppisiä virheitä.”
Ongelmat viivästyttävät Ericaa
Teksti: Kaisu Puranen
Kuva: Hätäkeskuslaitos