Marjukka Koskela aloitti uransa Hätäkeskuslaitoksessa viraston perustamisen jälkeen yli 16 vuotta sitten.
PRO 112 -palkinto myönnettiin Hätäkeskuslaitoksen viestintäpäällikkö Marjukka Koskelalle torstaina. Palkinto on osoitus hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä.
Marjukka Koskela aloitti uransa Hätäkeskuslaitoksessa viraston perustamisen jälkeen yli 16 vuotta sitten. Näiden vuosien aikana sekä Hätäkeskuslaitos että viestintä ovat kokeneet suuria mullistuksia hätäkeskusuudistusten, teknologian sekä koko toimintaympäristön kehityksen myötä.
Koskela on viestintäpäällikön roolissaan tottunut myymään strategista viestintäajattelua, ja pyrkinyt viestinnällä tukemaan viraston ydintoimintaa.
”Vuonna 2010 viraston tilastot osoittivat, että neljäsosa hätänumeroon soitetuista puheluista ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Kun hätänumeron tunnettavuus Suomessa oli jo huippuluokkaa, käänsimme pääviestiämme numeron 112 tuntemisesta hätänumeron oikeaan käyttöön. Suunta oli oikea, sillä vuodesta 2012 hätäkeskuksiin soitettujen virheellisten puheluiden määrä on saatu laskemaan jo 11 prosenttiyksikköä. Toki tässä on vieläkin työsarkaa”, Koskela toteaa.
”Onneksi suomalaiset ovat hyvin turvallisuusorientoitunutta kansaa, ja kiinnostuneita teknologian kehityksestä myös turvallisuuden saralla. Esimerkiksi 112 Suomi -sovellus löi itsensä läpi odotettua nopeammin ja tähän päivään mennessä sitä on ladattu kiitettävät 1,5 miljoonaa kertaa.”
Hätäkeskuslaitos luovuttaa vuosittain PRO 112 -palkinnon henkilölle, joka on tehnyt ansiokasta työtä hätänumeron 112 sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi sekä tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista. PRO 112 tarkoittaa ammattimaista, professional, toimintaa hätäkeskustoiminnan puolesta. Palkinnon saajan valitsee Hätäkeskuslaitoksen ylin johto.
Lähde ja kuva: Hätäkeskuslaitos