Pelastustoiminta 28.7.2020

Pakina: Epätieteilijöiden sammutusyksiköt vauhdissa Jaakonpäivänä

Palokaluston äärellä Antti Pohjolan-Pirhonen (vas) ja Jaakko Koskinen. Kuva: Minna Jalonen

Palokaluston äärellä Antti Pohjolan-Pirhonen (vas) ja Jaakko Koskinen. Kuva: Minna Jalonen

Suomen Epätieteellinen Seura on toiminut suunnilleen kolmekymmentä vuotta saamatta mitään aikaan. Nyt epätieteilijät ovat kuitenkin kehittäneet Vespasta uuden ensisammutusyksikön.

Vespa takaboksin alle kiinnitettyine jauhesammuttimineen ja lelukaupasta ostettuine hälytysvilkkuineen oli ensiesittelyssä Helsingissä Jaakonpäivän kylmän kiven heittotilaisuudessa. Tilaisuus pidettiin Presidentinlinnan edustalla olevalla altaalla. Paikalla oli edustettuna myös Lauttasaaren VPK.

Vespa-sammutusyksikköön mahtuu kahden hengen miehistö. Sammuttimen kiinnikkeet on naamioitu rakkareita silmälläpitäen niin, että sammuttimen irrottaminen näyttäisi vaativan työkaluja. Sammutin on kuitenkin todellisuudessa kiinni nippusiteillä, jotka saa leikattua nopeasti poikki tavaraboxissa olevilla saksilla – mikäli tarve niin vaatii.

Lelukaupasta ostettua hälytysvilkkua ja siinä olevaa vähädesibelistä sireeniä pidetään päällä vain sammutusyksikköä parkkipaikalla elvisteltäessä. Tämän tekstin kirjoittaja saa toimia ajokin vakituisena kuljettajana, koska olen epätieteellisen seuran puheen ja toiminnan johtaja.

Toinen epätieteilijöiden hälytysajoneuvo on Fiat 500 -apusammutusyksikkö. Se lähtee palopaikalle aina ensimmäisenä, mutta saapuu sinne kuitenkin aina viimeisenä. Apusammutusyksikön katolle on asennettu valtavan suuri – peräti kymmenkiloinen jauhesammutin; Hälytyssireeninä toimii megafoni. Seuran käytössä on myös käsin veivattava painava pystysireeni, jota on käytetty ilmahälytysten aikana. Nyt ei ole pommikoneista vaaraa, joten tämä sireeni on yleensä varastossa. Sitä on sitä paitsi hankala käsitellä Vespan kyydissä tai edes Fiat-avoautossa, jonne se ei kunnolla edes mahdu.

Fiat viissatasen on kunnostanut Antti Pohjolan-Pirhonen. Sen takapenkillä voi kuljettaa miehistön reppuja tai vappunaamioita. Niiden avulla epätieteilijät ovat välttyneet koronalta – tosin seuran autohallissa on kylläkin yksi koronapöytä. Siitä puuttuvat kuitenkin pelinappulat. Kepit ovat tallella ja niiden ja porkkanoiden avulla koulutetaan Suomen Epätieteelliseen Seuraan uusia ikäluokkia tyhjäntoimittamiseen.

Vespassa on V1-moottori; Se keksittiin ennen veekakkosta. Skootterin sylinterikuution tilavuus on 250 kuutiosenttimetriä, joten se on tiettävästi neliskanttinen. Hevosvoimia on noin 25 ja pyörä kulkee tarvittaessa peräti satakaksikymmentä kilometriä yhden tunnin aikana. Vaikka Fiat 500 -apusammutusyksikön konehuoneessa peuhaa tuplaten isompi moottori, on siinä hevosvoimia on kuitenkin vain 18. Fiat 500 kulkee myötätuulessa tai alamäessä satasta ja kaksi päällä vähän hitaammin.

Vespaan on jo hankittu lisävarusteeksi myös noin neljän litran kastelukannu, se on kuitenkin vielä maalaamossa. Kannua on aikomus käyttää tulevana kesänä tienvarsilla kytevien metsäpalon alkujen sammuttamiseen. Epätieteilijöiltä voi tilata myös loman ajaksi kukkienkastelupalvelun tai pyytää heitä ruiskimaan vettä johonkin muuhun tarpeeseen.

Teksti: Jaakko Koskinen/Suomen Epätieteellinen Seura