Pelastustoiminta 19.6.2020

Sähköautopalo ja parkkihalli ovat vaarallinen yhdistelmä

Päijät-Hämeen pelastuslaitos harjoittelemassa sähköauton akkupalon sammuttamista. Auto nostetaan kokonaisuudessaan konttiin vesijäähdytykseen. Kuva: Marko Nieminen / Päijät-Hämeen pelastuslaitos

Päijät-Hämeen pelastuslaitos harjoittelemassa sähköauton akkupalon sammuttamista. Auto nostetaan kokonaisuudessaan konttiin vesijäähdytykseen. Kuva: Marko Nieminen / Päijät-Hämeen pelastuslaitos

Yli vuosi sitten Lahden Saksalassa olevan autoliikkeen pihassa roihahti. Sähköauto syttyi tuleen. Tuli oli hankala sammuttaa ja se sitoi Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen resursseja pitkäksi aikaa. Jo kertaalleen sammutettu auto syttyi kaksi kertaa uudelleen.

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen palomies Esa Koskimaa oli keikalla tuolloin.

”Sähköautopaloihin liittyy arvaamattomuus. Jäähdytimme ja sammutimme auton. Mittasimme lämpökameralla, että auton lämpötilat olivat jo laskeneet ja savunmuodostus lakannut. Auto näytti päällisin puolin täysin sammutetulta. Siitä huolimatta se syttyi räjähdyksenomaisesti hetken kuluttua uudelleen.”

Entäpä jos se tapahtuisi parkkihallissa?

Koskimaa arvioi sellaisen olevan haastava operaatio. Myrkylliset savut, uudelleensyttyminen ja auton paikalta poistamisen ongelmat arveluttavat.

”Tuntuu hurjalta, että sähköautoa saisi ladata kolme kerrosta maanpinnan alapuolella, sillä lataaminen on suurin riski syttymiselle. Mutta jos se on tulevaisuudessa mahdollista, meidän pitää miettiä keinot, miten me operatiivisesti asian ratkaisemme.”

Paloturvallisuussuunnittelun konsultti Ari Mattila on samoilla linjoilla.

”Palava auto ahtaassa parkkihallissa on palokuntien painajainen. Sähköauto on erittäin hankala sammutettava ja aina erityisen vaativa savusukellustehtävä, joka sitoo valtavan määrän resursseja. Palava auto maan alla, josta sitä ei voi hinata pois, sitoo sammutustehtävään ainakin vuorokaudeksi.”

Akkupalon räjähdysmäinen kasvu johtuu akun pienten kennojen ylikuumenemisesta, jossa kennot sytyttävät toisensa. Akkupaloissa voi syntyä happea, jolloin palo ruokkii itse itseään. Kennon jäähdytys on keino estää palon leviäminen.

Vesi on tehokkain sammutusaine sähköauton akkupaloihin, mutta sillä sammuttaminen nielee tuhansia litroja yhtä sähköautoa kohden. Lisäksi sammutusvesi myös saastuu joutuessaan kosketuksiin akustoaineen kanssa. Syövyttävät aineet ovat uhka luonnonvesille ja rakennuksen mate­riaaleille.

Mutta kun auton upottaa sammutuskonttiin, auto on jatkuvasti vesijäähdytyksen kohteena ja sammutusvesi ei karkaa. Lahden sähköautopalon aikana konttia ei ollut käytössä, mutta nyt sellainen Päijät-Hämeen pelastuslaitokselta löytyy.

Lue lisää sähköautopalon sammuttamisesta ja ennaltaehkäisemisestä Pelastustiedon numerosta 4–5.

Teksti: Petri Vanhanen