Ulkomailta 16.5.2021

Hybridialukset työllistivät Norjan palokuntia

Kuvakaappaus: Brannmannen 2/2021.

Kuvakaappaus: Brannmannen 2/2021.

Maantielautta

Vuodesta 2007 liikennöinyt Ytteröyningen muutettiin 2018 hybridialukseksi. Torstai-iltana 10.10.2019 lautta kulki dieselkoneellaan eikä akkuja käytetty. Lautan akkuhuoneessa syttyi tulipalo vähän ennen Sydnesin satamaan tuloa. Matkustajat poistuivat turvallisesti.

Savusukeltajat menivät lautalle, mutta olemattoman näkyvyyden ja työturvallisuuden vuoksi pelastustoiminnan johtaja kutsui heidät takaisin. Palokunta mittasi lautan lämpötiloja yön yli.

Perjantaiaamuna kello 5 palokunta avasi akkuhuoneen luukun tuuletusta varten. Kello 6.52 akkuhuoneessa räjähti ja paineaalto vahingoitti paloautoja. Paikalla olleet kolme palomiestä eivät loukkaantuneet.

Onnettomuuden syyksi selvisi akkujen vesijäähdytysjärjestelmän tiivistevuoto. Se aiheutti valokaaren, jonka kuumennus sytytti palon. Merivettä käyttävä sprinklerilaitteisto synnytti useita oikosulkuja, jotka johtivat räjähdykseen. Kaikki 12 palomiestä kuljetettiin mahdollisen fluorivetyaltistuksen vuoksi sairaalaan, josta heidät kotiutettiin seuraavana päivänä.

Vesibussi

Torstaina 11.3.2021 kello 16.14 Etelä-Norjan pääpelastuskeskus sai ilmoituksen Oslonvuonolla syttyneestä vesibussin palosta. 146-paikkainen katamaraani oli palaamassa satamaan Norjan meripelastusseuran koululaisristeilyn jälkeen.

Neljä miehistön jäsentä evakuoitiin ja alus hinattiin laituriin, jossa Vestfoldin palokunnan yksikkö oli vastassa. Liekkejä ei näkynyt, mutta kone- ja akkuhuoneen lämpötilat olivat kohonneet.

Kello 22.20 paikalle kutsutut varustamon ja akkujen valmistajan edustajat kertoivat, että kysymyksessä oli dieselsähköinen hybridialus, jolla oli kaksi suurta akkua. Palo oli laukaissut automaattisen sammutuslaitteiston.

Päivystävä päällikkö Tor-Atle Jakobsen kertoi, että akkuhuoneen poistoputken lämpötila oli yli 100 °C. Lämmön ja savun lähdettä savusukeltajat eivät löytäneet.

”Vetäydyimme ja mittasimme lämpötilan puolen tunnin välein. Tiesimme, että litiumioniakun palossa muodostuu myrkyllistä fluorivetyä. Muistimme, että Ytteröyningen-lautassa tapahtui räjähdys vasta usean tunnin kuluttua”, Jakobsen kertoi. Aluksen ympäristö rannalla eristettiin 300 metrin säteellä.

Perjantaiaamuna lämpötila oli enää 12 °C. ”Emme tienneet, oliko akkuhuoneessa ja mahdollisesti muissakin tiloissa räjähdysvaaraa. Palo oli saattanut vioittaa sähköjärjestelmää, joka voisi toimia syttymislähteenä”, palopäällikkö Per Olav Pettersen kertoi.

Viranomaisista ja asiantuntijoista koottu johtoryhmä päätti perjantaina pumpata aluksen runkoon typpeä ja imeä sieltä vaarallisten kaasujen sekä typen seosta.

Lauantaina palokunta keräsi tarvittavan kaluston. Merelle vedettiin 900 metriä öljypuomia vaara-alueen eristämistä varten.

Sunnuntaiaamupäivänä johtoryhmä kävi lävitse toimintasuunnitelman ja arvioi sen riskejä.

”Säiliöauto syöttää typpeä konehuoneen tuuletusluukkuun. Samanaikaisesti imuauto imee kaasuseosta akkuhuoneen tuuletusluukusta. Olemme suunnitelleet, miten kemikaalisukeltajat irrottavat luukut ja kiinnittävät letkut aukkoihin”, Pettersen kertoi.

Operaatio aloitettiin maanantaiaamuna. Tiistaina mittaukset osoittivat, että räjähdysvaaraa ei enää ollut. Iltapäivällä kemikaalisukeltajat nousivat alukseen ja avasivat akkuhuoneen oven. Pelastustoiminta lopetettiin.

Teksti: Lars Brenden ja Jörgen Lie
Brannmannen 2/2021

Käännös: Risto Lautkaski

Lue: Eksplosjon på ferje

Lue lisää