Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 12/2019.
Wendlingen (Saksa). Kolari synnytti ruuhkan moottoritielle. Kello 8.48 autonkuljetusrekka törmäsi lähes jarruttamatta ruuhkan viimeiseen, puoliperävaunulliseen rekkaan. Sen edessä oli kaksi puoliperävaunullista rekkaa, joista etummainen oli säiliöauto. Säiliössä oli dieselöljyn lisäainetta eikä se vuotanut.
Autonkuljetusrekan vetoyksikkö tunkeutui puoliperävaunun sisälle. Puoliperävaunussa oli kuormalavoille lastattua paperia.
Palokunta totesi, että se ei välineillään pystynyt irrottamaan kuljettajaa. Pelastustoiminnan johtaja Gerhard Hanekamm hälytti Stuttgartin lentoaseman palokunnan nosturiauton.
Törmänneen ja jonon kolmannen rekan kuljettajat olivat puristuksessa, mutta tajuissaan. ”Kielivaikeuksien takia emme saaneet selville, oliko autonkuljetusrekan kokoon painuneessa ohjaamossa myös matkustaja”, Dirk Grüttjen kertoo.
Palokunta sai 15 minuutin kuluttua kolmannen rekan kuljettajan irrotettua ja ambulanssiin.
Törmänneen rekan kuljettajan irrotusta vaikeuttivat ohjaamoon tunkeutuneet kolmannen rekan perävaunun ovet, seinän osat, palkit ja peräänajosuoja. ”Onneksi toisen rekan kuljettaja tuli tulkiksi ja selvisi, että ohjaamossa ei ollut muita”, Alexander Engelfried kertoo.
Monipuoliset työkalut tarpeen
Kun ohjaamon oviaukkoa oli levennetty, ensihoitajat aloittivat puristuksessa olevan autonkuljetusrekan kuljettajan infuusiohoidon. ”Meidän olisi pitänyt tarkkailla keskeytyksettä potilasta, jotta varmistaisimme hänen verenkiertonsa toiminnan”, lääkinnän kenttäjohtaja Martin Gamer kertoo.
Tarkkailu ei kuitenkaan voinut olla jatkuvaa, koska palokuntalaisten oli toimittava samassa ahtaassa tilassa. ”Laajensimme oviaukkoa hydraulisilla pelastustyökaluilla: leikkurilla, levittimellä, tankolevittimellä ja poljinleikkurilla. Käytimme myös puukko-, pyörö- ja pelastussahaa”, Engelfried kertoo.
Palokuntalaiset irrottivat puoliperävaunun katon laikkaleikkurilla, minkä jälkeen nosturi veti katon auki. Rekan lavalla olevat henkilöautot sidottiin köysitaljan avulla. Koska autonkuljetusrekan ylempi lava oli vääntynyt ja etummainen henkilöauto oli ohjaamon katolla, nosturi kohotti lavan irti ohjaamosta.
Pelastustoiminnan johtaja hälytti toisen raivausyksikön. Molempien yksiköiden vintturit vetivät kolmannen rekan ja autonkuljetusrekan hitaasti irti toisistaan. Noin kolmen tunnin kuluttua voitiin kuljettaja siirtää ambulanssiin.
”Tässä tilanteessa oli vakavan verenkiertohäiriön vaara, kun potilaan selkä ja jalat vapautuivat puristuksesta. Näin ei onneksi käynyt. Lisäksi hänen vammansa eivät näyttäneet hengenvaarallisilta”, Gamer kertoo. Viikkojen kuluttua sairaalasta kerrottiin, että vaikeasti loukkaantunut mies oli toipunut hyvin.
Palokunta imeytti tielle vuotaneen dieselöljyn. Ajokelvottomat kolme rekkaa hinattiin paikalta. Tie avattiin liikenteelle kello 13.40. Vahingoiksi arvioitiin 250.000 euroa.
Teksti: Sebastian Runnebaum
Feuerwehr-Magazin 12/2019
Käännös: Risto Lautkaski