Ulkomailta 29.3.2022

Nivelbussi harhateillä Hampurissa – asemahallissa ei onneksi ollut juuri ketään

Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 11/2020.

Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 11/2020.

Hampuri (Saksa). Bergedorfin asemalla pysähtyivät sekä lähi- että kaukojunat. Asemalaiturit olivat kuusi metriä maanpinnan yläpuolella. Paikallisliikenteen bussiterminaali oli laiturien tasolla. Asemahalli sijaitsi laiturien alla maanpinnan tasolla. Terminaalista sinne pääsi katettuja liukuportaita pitkin.

Kello 13.45 naiskuljettaja ajoi 18 metriä pitkää nivelbussia kohti lähtölaituria. Nuori kuljettajaharjoittelija oli ainoa matkustaja. Terminaalissa oli nopeusrajoitus 10 kilometriä tunnissa.

Bussi ei kuitenkaan totellut kuljettajaa, vaan sen nopeus kiihtyi. Välttääkseen törmäystä busseja odottaviin matkustajiin kuljettaja käänsi rattia oikealle, jolloin bussi törmäsi liukuporraskatoksen lasiseinään. Bussi pysähtyi katoksen vastakkaiseen seinän alla olevaan betonireunukseen jääden riippumaan liukuportaiden yläpuolelle.

Kuljettaja loukkaantui lievästi ja harjoittelija sai palovammoja, kun hänen keinokuituinen puseronsa syttyi hankauskitkasta.

”Kun saavuimme, poliisi oli jo eristänyt alueen. Lasinsiruja oli kaikkialla. Kun asemahallissa kohotin katseeni, näin bussin yläpuolellani”, joukkueenjohtaja Nils-Peter Schultz kertoo.

Romahtaminen alas estettiin hihnoilla

Tikasyksikkö sitoi bussin etupään hihnoilla, jotta se ei pääsisi liikahtamaan. ”Muuten se olisi voinut romahtaa alakertaan”, pelastustoiminnan johtaja Andreas Evers selittää. Vuotaneen dieselöljyn imeytyksen lisäksi muuta ei vielä voinutkaan tehdä.

Evers hälytti vahvennuksia. ”Ensimmäinen ajatukseni oli kohottaa bussin etupäätä nosturilla ja hinata sitä taaksepäin.” Köysipelastajat irrottaisivat katon lasilevyjä nostoa varten.

Sitten hän pyysi hinausyhtiön johtajaa Michael Struckia arvioimaan bussin ehdotettua siirtomenetelmää. ”Bussin etupää on kevyt ja painopiste on takapäässä moottorin luona. Etupäätä voi parhaiten kohottaa yhtiömme raskaan hinausauton nosturilla”, Struck sanoi. Paikalle hälytetty rakennesuunnittelija kertoi, että betonitaso kestää hyvin nosturin painon.

Palolaitoksen köysipelastajia tarvittiin sitomaan bussin etupää hinaus­auton nosturiin. Tällä valin palomiehet keräsivät lasinsiruja ja vääntyneitä teräspalkkeja jäteastiaan.

Isojen ikkunalasien käsittely on ongelma, mutta paikallinen lasiliike lainasi palokunnalle tähän tarkoitettuja imukuppeja. Palkista riippuva köysipelastaja ruuvasi yläreunan lasilistat irti ja palomiehet laskivat lasiruudut alas. Vääntyneet lasilistat katkaistiin laikkaleikkurilla. Bussin katolle pudonnut teräspalkki poistettiin.

Siirto aloitettiin kello 18. Hinausauto kohotti nosturillaan bussin keulan irti rullaportaista. Bussin paineilmajarrut avattiin. Toinen hinaus­auto sekä palolaitoksen kolmen raivausauton vintturit vetivät yhdessä bussia taaksepäin. Tilaa pystysuunnassa rajoittivat alhaalla lattialaatan massiivinen betonireunus ja ylhäällä seinän paksu poikittaispalkki.

Kello 18.15 bussin vasen etupyörä oli betonireunuksen päällä ja oikea ilmassa. Hinausyhtiön asettamaa luiskaa myöten pyörät laskeutuivat asfaltille. Kello 19 yhtiö hinasi bussin varikolle.

”Koronapandemian ja julkisen liikenteen rajoitusten ansiosta asemahallissa ei ollut juuri ketään. Tämä oli onni onnettomuudessa”, Evers sanoo.

Teksti: Timo Jann
Feuerwehr-Magazin 11/2020
Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää