Ulkomailta 4.9.2022

Rekka, ratapenger, yö ja juna. Mitä vielä?

Ensimmäinen ja tärkein tehtävä oli onnettomuusauton kuljettajan tilan vakauttaminen ja pelastaminen. Kuvakaappaus: emergencia 112, 36/2021.

Ensimmäinen ja tärkein tehtävä oli onnettomuusauton kuljettajan tilan vakauttaminen ja pelastaminen. Kuvakaappaus: emergencia 112, 36/2021.

Burgos (Espanja). 27.1.2021 kello 19.03 kuljettaja ilmoitti hätäkeskukseen olevansa puristuksessa ratapengertä vasten kaatuneessa rekassa. Ajon aikana yksikön johtaja kysyi rekan kuormasta ja pyysi hälyttämään poliisin, sairaankuljetusyksikön sekä tielaitoksen edustajan. Hätäkeskus kertoi, että kuormassa ei ollut vaarallisia aineita.

Pelastustoiminnan johtaja totesi, että tieltä suistunut rekka oli syöksynyt jyrkkää rinnettä alas ja oli katollaan ratapenkereen vieressä.

Ensimmäinen tehtävä oli suojata pelastajia vilkkaalta liikenteeltä merkkivaloilla ja sijoittaa saapuvat yksiköt tarkoituksenmukaisesti.

Pelastustoiminnan johtaja teki seuraavat toimenpiteet:

  • Koska kaatunut rekka oli vaarallisen lähellä raiteita, hän kehotti hätäkeskusta pyytämään Valtionrautateitä katkaisemaan junaliikenteen.
  • Varmisti, että kuormassa ei ollut vaarallisia aineita.
  • Varmisti, että rekkaa ei tarvinnut tukea.
  • Totesi, että vetoauton polttoainevuoto ei aiheuttanut vaaraa.
  • Totesi, että pääkatkaisija oli jäänyt vetoauton alle.

Hän antoi seuraavat tehtävät:

  • Rekan vaurioiden arviointi.
  • Toissijaisten vaaratekijöiden eliminointi.
  • Potilaan tilan arviointi, vakauttaminen ja pelastaminen.
  • Potilaan suojaaminen koronavirustartunnalta.
  • Pelastusvälineiden käyttö.
  • Potilaan kuljetus ambulanssiin.
  • Köysien ja vastapainon selvitys, joilla paarit vedetään jyrkkää rinnettä ylös maantielle.
  • Yhteistoiminta toisten organisaatioiden kanssa.

Kun pelastajapari oli arvioimassa potilaan tilaa ja irrotusta, kuului lähestyvän tavarajunan ääni ja veturi törmäsi rekan perävaunuun. Pelastajat hyppäsivät ohjaamon rikotun ikkunan kautta rataojaan. He nousivat ylös ja ilmoittivat olevansa kunnossa. Juna pysähtyi.

Hätäkeskus ilmoitti, että Valtionrautatiet on saanut tiedon törmäyksestä ja pysäyttänyt junaliikenteen. Veturinkuljettaja kertoi pelastustoiminnan johtajalle liikenteen katkaisusta, mutta epäili, että vastakkaisesta suunnasta voisi siitä huolimatta tulla toinen juna.

Muiden organisaatioiden edustajat olivat saapuneet ja poliisi ohjasi liikennettä.

Uhrin irrotusta valmisteltiin. Pelastajapari laittoi hänelle tukikaulurin ja puolivartalolastan. Siirrossa etuikkunan kautta käytettiin rankalautaa, tyhjiöpatjaa ja koripaareja. Koripaarit vedettiin köysien ja vastapainon avulla maantielle.

emergencia 112, 36/2021
Teksti: Raúl Sáez, Juan Carlos Chicote
Käännös Risto Lautkaski

Lue lisää