Sähköauton akkupaloa sammutetaan sammutusleikkurilla. Kuvakaappaus: MSB:n julkaisu sammutuskokeista.
Ruotsin pelastusvirasto MSB teki vuonna 2022 kokeita, joissa litiumioniakkujen paloja sammutettiin seuraavilla välineillä:
- Sammutusleikkuri, jonka paine oli 300 bar ja vesivirta 58 litraa minuutissa.
- Pistosuihkuputki, jonka paine oli 3 bar ja vesivirta 25 litraa minuutissa.
- Suihkuputki, jonka vesivirta oli 75–80 litraa minuutissa. Letkun halkaisija oli 25 tai 42 mm. Akku puhkaistiin palokirveellä.
Kokeet tehtiin
- Kennostolla: 24 V, 4×6,54 kWh = 26 kWh
- Akulla: 14,8 V, 24×2,8 kWh = 67 kWh
- Sähköautolla: 14,8 V, 27×2,8 kWh = 75 kWh
Akkujen hallintajärjestelmä poistettiin. Yhden tai kahden akkumoduulin paikalle sijoitettiin sähkövastuksella kuumennetut moduulit. Kun viereinen akkumoduuli alkoi kuumeta, odotettiin 15 minuuttia (palokunnan toimintavalmiusaika) ennen kuin sammutus aloitettiin. Akkupalo sammutettiin kaikissa kokeissa.
Johtopäätökset
- Terminen karkaaminen voidaan pysäyttää täyttämällä akku vedellä.
- Aistihavaintojen ja lämpökameramittausten perusteella on vaikea arvioida, kuinka laajalle lämpökarkaaminen on levinnyt akussa.
- Jos se on levinnyt laajemmalle kuin kokeissa, sammutus ei ehkä onnistu yhtä hyvin.
- Akkukemia, latausaste, akun rakenne ja auton rakenne ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat lämpökarkaamisen etenemiseen sähköautossa.
- Autoa koskevat tiedot on ensin haettava Euro Rescue -sovelluksesta tai pelastuskortista.
- Kokeissa käytetyillä välineillä voitiin vettä suihkuttaa akun sisään. Todellisissa tilanteissa tarvittavia lisätietoja voidaan saada lämpökameralla ja pelastuskortista.
- Akku pitää puhkaista vain tähän tarkoitetuilla välineillä. Palokirveen ja suihkuputken käyttöä ei suositella, koska akun luokse pääseminen edellyttäisi auton osien purkamista.
- On aina varauduttava siihen, että kennoihin jäänyt sähköinen ja kemiallinen energia voi sytyttää akun uudelleen.
Teksti: Lars Brenden
Brann & Redning 2/2023
Käännös: Risto Lautkaski
Lisätietoja sammutuskokeista MSB:n julkaisusta.