Ulkomailta 29.12.2022

Ulkomailta: Tulipalo torninosturissa

Kuvakaappaus: 118 swissfire.ch 7/2021.

Kuvakaappaus: 118 swissfire.ch 7/2021.

Kirchberg (Sveitsi). Sunnuntaina kello 7.19 tulleen hätäilmoituksen mukaan torninosturin ohjaamo paloi. ”Eihän torninosturi voi palaa”, oli palokunnanpäällikkö Bruno Boppartin ensimmäinen ajatus. Matkalla kohteeseen hän näki nosturista nousevan savupatsaan.

Tikasautolla ei ulottunut 35 metrin korkeudella olevaan ohjaamoon. Boppart lähetti savusukellusparin kiipeämään hiilidioksidisammuttimien kanssa nosturiin. Korkean paikan työskentelykoulutuksen saaneilta palokuntalaisilla kului tähän 5–10 minuuttia. Tarkoituksena oli rajoittaa paloa siihen asti, että suihkutus tikasauton 23 metrin korkeudella olevasta työkorista voitiin aloittaa ja nosturiin on selvitetty suihku.

Voiko nosturi kaatua?

Boppartin mielessä pyörivät kysymykset. Kuinka stabiili ristikkorunko on? Voiko nosturi kaatua tai romahtaa? Entä jos ohjaamon kautta kulkeva nostovaijeri sulaa ja nostokoukku putoaa?

Työmaan johtava mestari saapui alle 45 minuutin kuluttua. Hänen arvionsa mukaan suurin riski on kääntöpuomin pettäminen ja taittuminen.

Tässä vaiheessa Boppart pohti mahdollisuutta, että ohjaamoon nousseet sammuttajat eivät pysty laskeutumaan sieltä. Pitäisikö hälyttää korkealle ulottuva tikasyksikkö vai helikopteri? Palon sammutuksesta luopuminen ei tullut kysymykseen romahdusvaaran ja viereisten rakennusten syttymisvaaran takia. Lisäksi sammuttajat olivat jo ylhäällä.

Kyseistä nosturimallia käytettiin kauko-ohjaimella. Jotta nosturi saatiin varmasti jännitteettömäksi, sähkömies (yksi palokuntalaisista) katkaisi sähköt koko työmaalta.

Kun suihku oli selvitetty ohjaamoon, palon sammutus sujui nopeasti. ”Sammutimme sen kuten sähkö- tai autopalon”, Boppart sanoo. Eristemateriaalin ja lasin kappaleita satoi 100–200 metrin säteelle. Lämpökameratiedustelu osoitti, että palo ei ollut levinnyt viereisiin rakennuksiin. Pelastustoiminta lopetettiin kello 9.

Teksti: Eva Tschannen
118 swissfire.ch 7/2021
Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää