Vuoden Palomies 2020 Mikko Saastamoinen sai tunnustuksen sisäministeri Maria Ohisalolta ja toimikunnan puheenjohtajalta Seppo Lokalta. Kuva: Esa Aalto.
Vuoromestari Mikko Saastamoinen Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta on Vuoden Palomies 2020. Hänen erikoisalaansa ovat tieliikennepelastaminen ja autojen uudet teknologiat. Hän jakaa koulutuksissa osaamistaan niin kotimaassa kuin ulkomailla. Saastamoisen tavoitteena on, että tieliikennepelastaminen pysyy Suomessa kansainvälisestikin korkealla tasolla.
Mikko Saastamoiselle tieliikennepelastaminen ja autojen teknologian edistyminen ovat tarjonneet inspiroivan tehtäväkentän, joka vaatii häntä kehittämään sekä itseään että toimintaa jatkuvasti.
”Pahinta, mitä voidaan tehdä, on ajatella ja toimia sen mukaisesti, että näin on ennenkin tehty. Siten saatetaan aiheuttaa turvallisuusriski niin potilaalle kuin itsellekin, sanoo Vuoden Palomies 2020 vakavana ja valaisee asiaa esimerkillä: Kun kaasubussi syttyy palamaan, se muuttuu liekinheittimeksi ja on iso riski myös lähistön jalankulkijoille.”
Kansainvälisten tietojen ja oppien välittäjä
Saastamoisen ansiot tieliikennepelastamisessa kiteytyvät pitkälti kouluttamiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön. Aiheeseen hän alkoi perehtyä reilut kymmenen vuotta sitten Ruotsissa raskaan kaluston pelastamisen kurssilla.
Sen jälkeen kansainvälinen yhteistyö on vienyt hänet lukuisille ulkomaanmatkoille niin Saksaan, Hollantiin, Ranskaan kuin Portugaliin. Alussa ensin kouluttautumaan ja oppimaan, sitten luennoimaan, kouluttamaan ja ylläpitämään osaamistaan ja hankittuja verkostoja.
”Suomessa olen parhaimmillaan pitänyt yli sata koulutusta vuodessa ja nyt koronavuonna joitakin kymmeniä”, Saastamoinen kertoo. Koulutettavina on ollut sopimuspalokuntalaisia ja ammattipalomiehiä, ensihoitajia, poliiseja ja Rajavartiolaitoksen henkilöstöä.
Eurooppalaisista verkostoista merkittäviä etuja
Autojen teknologia kehittyy koko ajan hurjasti, ja kouluttajan on pysyttävä menossa mukana. Hyvät kansainväliset verkostot ja kontaktit ovat tarjonneet poikkeuksellisia etuja.
”Renaultin tehtaan turvallisuusjohtaja lahjoitti Suomeen koulutuskäyttöön viimeisintä tekniikkaa edustavia tehdasuusia autoja. Tästä on valtava hyöty koulutettaville, jotka saattavat törmätä yhtä uusiin autoihin seuraavan kerran vasta pelastustehtävässä”, Saastamoinen painottaa.
Saastamoinen on ollut mukana laatimassa kansainvälistä standardia ajoneuvojen merkitsemisestä käyttövoimatarralla. Kyseessä on pelastusalan kansainvälisen kattojärjestön CTIF:n hanke, jonka ansiosta ensimmäiset käyttövoimatarrat otettiin käyttöön Belgiassa 2018 ja Suomessa tänä vuonna. Tavoitteena on maailmanlaajuinen turvallisuusstandardi, joka liittyy edellä esitettyyn kaasubussiesimerkkiin.
”Kun bussiin tai kuorma-autoon on merkitty, mikä sen käyttövoima on, pelastushenkilöstö tietää, miten sen kanssa toimitaan. Sähkö- ja kaasuautot ovat täysin erilaisia kuin bensiinillä tai dieselillä toimivat”, Saastamoinen sanoo. Tästä voit lukea lisää aiheesta.
Vuoden Palomies on tunnustus esimerkillisestä toiminnasta, erityistä tunnustusta ansaitsevan pelastustehtävän suorituksesta tai muusta teosta, joka kohottaa pelastusalan, pelastuslaitosten tai palokuntien arvonantoa. Valinnan tekee vuosittain toimikunta, johon kuuluu edustaja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä (SPEK), Suomen Palopäällystöliitosta (SPPL), Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta (JHL) ja Suomen Sopimuspalokuntien Liitosta (SSPL). Vuoden Palomies on valittu vuodesta 1982 lähtien. Tutustu täältä aiempiin valittuihin.
Lähde: Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Lataa PDF ja lue Vuoden Palomiehen Mikko Saastamoisen haastattelu, joka julkaistiin Pelastustiedon numerossa 1/2019 Tapasimme-palstalla.