liikenneonnettomuus 8.5.2015

» Paloesimiehenä paloasemalla

Paloesimiehen rooli paloasemalla on pyörittää työvuoron arjen toimintaa. Tämä pitää sisällään kaikkea mahdollista ja osittain hieman mahdottomiakin asioita. Suunnittelua, koulutusta, turvallisuusviestintää, raportointia, neuvontaa, palotarkastuksia sekä paljon muuta ja tietysti tämä kaikki voi aina keskeytyä siihen, että hätäkeskuspäivystäjä keskeyttää toiminnan antamalla meille keikan, jossa paloesimiehen rooli on johtaa oman pelastusryhmänsä toimintaa. No, tämähän on sitä nimenomaista arkea, jonka vuoksi olemme valmiudessa. En varmasti osaa tässä kirjoituksessa tyhjentävästi kuvata sitä, mitä kaikkea työvuoro voi pitää sisällään. Lähtökohtana voidaan pitää, että aamulla vuoroon tullessa tehtävien jakaminen, varusteiden tarkastus ja päivän ohjelman kimppuun. Tämä on vakaa aikomus joka vuoron alussa, mutta aina tässä ei kuitenkaan voi onnistua edellä mainitusta keskeyttäjästä johtuen.

Henkilöauton ulosajo VT2

Henkilöauton ulosajo VT2

Eräänä työpäivänä tapahtunutta: Vuoro alkaa 8:00, varusteiden & kaluston tarkastus ja aamukahville, sillä 9:00 on sovittu palotarkastusaika. Palotarkastuskohteessa on asiat pääosin kunnossa ja aikaa menee reilun tunnin verran ja työvuoro palaa asemalle valmistelemaan iltapäivän alkusammutusharjoitusta valmiiksi. Itse en varsinaiseen valmisteluun osallistu vaan tämä aika kului puhelimeen vastaillessa ja soitellessa takaisin vastaamattomiin puheluihin (tarkastuksen aikana tulleisiin). Aamupäivä alkaa olla taputeltu ja olemme valmiit ruokailuun. Kello 13:00 on sovittu seuraava palotarkastus, joten toivottavaa on, että ehditään rauhassa syömään. Tämä onnistui tällä kerralla ja ehdimme tarkastukselle ajoissa. Hyvä niin, sillä tuo mainitsemani turvallisuuskoulutus pitäisi alkaa jo kello 14:30, joten hieman kiireinen väli. Ystävämme hätäkeskuspäivystäjä puuttuu tapahtumien kulkuun ja antaa keikan 14:25 liikenneonnettomuuteen, joten sovittu tilaisuus siirtyy.

Huittisten paloasema

Huittisten paloasema

Koulutettavat ovat jo paloasemalla ja kerron heille, että aloitus viivästyy hieman. Keikka hoidetaan suhteellisen nopeasti ja pääsemme palaamaan takaisin asemalle reilun puolen tunnin kuluttua ja voimme aloittaa sovitun koulutuksen. Koulutuksessa olevat ymmärtävät asian hyvin ja kysyvät, että tuleeko lisää hälytyksiä? No mistä sitä voi tietää, joten vastaus ehkä sopii tähän kohtaan. Koulutus pääsee alkamaan, mutta hätäkeskuspäivystäjä on saanut hätäilmoituksen, joka aiheuttaa tehtävää myös meille, joten lähdimme jälleen 15:40 liikenneonnettomuuteen. Tällä kerralla aikaa kuluu enemmän ja emme pääse enää jatkamaan sovittua koulutusta joten se siirtyy myöhemmäksi.

Palaamme asemalle viiden aikaan ja jäljellä on huollot sekä kirjallisia suoritteita, sillä kaikista hälytyksistä tehdään tietokantaan onnettomuusraportti. Tässä kohtaa päivää minun on aika lähteä kotiin (hieman myöhässä) ja työvuoro jatkaa ilman esimiestä vuoron vanhimman johdolla. Tämän päivän tapahtumat ovat kuvaus siitä, että kaikki ei aina suju suunnitellusti. Suunnittelussa yritetään välttää liian tiukkojen päivien suunnittelua, sillä se johtaa vain ongelmiin.

 

Marko Toivio

 

Jaa artikkeli

Lue lisää