Arkistojuttu

Jokelan junaturma käynnisti mittavat pelastustoimet, 4/1996

Puolitoista tuntia onnettomuuden jälkeen paikalla oli vielä jonkin verran sumua. Kuvassa oikealla ensimmäisenä ollut päivävaunu, joka rikkoutui keskiosan molemmilta puolilta. Keskellä ravintolavaunu ja vasemmalla konduktöörivaunu. Kuvakaappaus Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksen kuvaliitteestä.

Puolitoista tuntia onnettomuuden jälkeen paikalla oli vielä jonkin verran sumua. Kuvassa oikealla ensimmäisenä ollut päivävaunu, joka rikkoutui keskiosan molemmilta puolilta. Keskellä ravintolavaunu ja vasemmalla konduktöörivaunu. Kuvakaappaus Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksen kuvaliitteestä.

Tuusulan Jokelassa tapahtui sunnuntaiaamuna 21.4.1996 vakava junaonnettomuus. Oulusta Kontiomäen kautta Helsinkiin matkalla ollut pikajuna P82 suistui vaihteessa kiskoilla 35 minuuttia ennen Helsinkiin saapumistaan. Veturi kääntyi tulosuuntaansa kaatuen ratapenkereelle, ja kaksi junan 11 vaunusta murskautui veturia vasten. Lisäksi neljä muuta vaunua suistui ratapenkereelle ja kaksi putosi kiskoilta.

Onnettomuusjunassa oli 144 ihmistä. Heistä neljä miestä kuoli: veturinkuljettaja, veturissa ollut matkustaja ja kaksi junan toisessa päivävaunussa matkustanutta. Lisäksi 75 henkilöä sai eriasteisia vammoja.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksen mukaan onnettomuus käynnisti poikkeuksellisen mittavat pelastustoimet, joihin osallistui yli 600 henkilöä eri organisaatioista. Pelastustoimien tehokkuus perustui siihen, että onnettomuuspaikan lähialueilta saatiin riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa, hyvätasoista palokunta- ja sairaankuljetuskalustoa ja onnettomuuspaikan tieyhteydet olivat hyvät. Pisimpään puristuksissa olleen uhrin irrotustyö kesti seitsemisen tuntia, pelastustyö tehtiin äärimmäisen vaikeissa oloissa. Medi-Heli -lääkärihelikopterin henkilöstö hoiti uhria koko irrotustyön ajan. Pelastustoiminnan ongelmiksi koettiin riittävän raskaan pelastuskaluston puute, hälytyskeskusten ruuhkautuminen, eri organisaatioiden edustajien tunnistaminen ja viestiyhteydet.

Lataa PDF ja lue koko Pelastustieto 4/1996:n ja Palontorjuntatekniikka 3/1997:n jutut