Järjestöt 9.10.2018

Miten kampanjoida tehokkaasti? Työpajasta potkua Paloturvallisuusviikkoon

Tänä vuonna Paloturvallisuusviikko on 24. marraskuuta - 1. joulukuuta.

Tänä vuonna Paloturvallisuusviikko on 24. marraskuuta - 1. joulukuuta.

Mitä nykyaikaisessa kampanjoinnissa tehdään? Entä kuinka oppeja voisi soveltaa pian käsillä olevaan Paloturvallisuusviikkoon?

Esimerkiksi näitä asioita pohditaan yhdessä Tampereen keskuspaloasemalla maanantaina 22. lokakuuta. Silloin Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEK järjestää Sinä pelastat -kampanjapajan Paloturvallisuusviikosta. Vieraana on järjestöjen viestintään erikoistunut kouluttaja Salla Saarinen.

”Saarinen tulee pitämään meille innostavaa aamupäivää. Hän on vankka markkinoinnin asiantuntija, ja sai esimerkiksi Helsingin kampanjapajassa ihmiset innostumaan”, vinkkaa SPEKin asiantuntija Juha Hassila.

Tavoite on paitsi kehittää Paloturvallisuusviikon viestintää ja tapahtumia, myös antaa työkaluja jokaisen osallistujan omaan viestinnän osaamiseen. Kampanjapajasta järjestettiin syyskuun lopulla niin ikään Saarisen johdolla pilottipaja Helsingissä. Kymmenkunta osallistujaa koki tapahtuman erittäin hyödylliseksi.

Paja on tarkoitettu kaikille pelastusalalla toimiville, ja sinne voi ilmoittautua ensi maanantaihin saakka. Hassila toivoo tulevaan Tampereen kampanjapajaan paljon erityisesti pelastuslaitosten edustajia.

”Paloturvallisuusviikko on hyvä mahdollisuus pelastuslaitoksille tehdä turvallisuusviestintää. Kampanjapajassa puhutaan esimerkiksi tulevista materiaaleista ja suunnitellaan, mitä voitaisiin yhdessä tehdä. Paloturvallisuusviikko on koko alan yhteinen koitos. Pääkohderyhmä on pelastustoimen väki niin pelastuslaitoksista kuin -liitoista.”

Tiiviimpää yhteistyötä

Hassila korostaa, että tarkoitus on perehtyä turvallisuusviestinnän mahdollisuuksiin yhdessä. Jokainen pelastuslaitos saa toiveensa kuuluviin, ja lisäksi yhdessä tekeminen säästää resursseja.

Tänä vuonna Paloturvallisuusviikko on 24. marraskuuta – 1. joulukuuta. Hassila kertoo, että viikon konseptia ollaan laajentamassa. Sosiaalisessa mediassa käytettävä tunniste on edelleen #sinäpelastat, mutta pelastamisen käsite laajennetaan myös ennaltaehkäisevään toimintaan.

”Toki Päivä paloasemalla -tapahtumassa on edelleen alkusammutusta ja hätäpoistumista, mutta pointti on, ettei tulipaloja syttyisi. Suunta on myös siihen, että sinä pelastat -tematiikkaa voisi käyttää ajallisesti laajemminkin kuin vain viikon ajan.”

Hassila näkee, että Paloturvallisuusviikko tarvitsisi enemmän yhteistyötä paitsi alan toimijoiden, myös toimijoiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

”Paloturvallisuusviikko on joukkuelaji.”

Ilmoittaudu kampanjapajaan täällä. Paja on ilmainen. Mukaan pääsee 30 ensimmäistä.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: SPEK