Päällystöopiskelijat Juuso Hagqvist ja Anna Eskelinen hoitivat suurta tieliikenneonnettomuutta 2. komppanian esikunnassa. He toimivat tilanne- ja operaatiopäällikkönä sekä pelastustoiminnan johtajana.
”Tieliikenneonnettomuus maan alla: suuri, Helsinki, Vuosaaren satamatie,
satamatunneli, Vuosaaren tunneli.” 32 isoa onnettomuutta kahden vuorokauden aikana ja liuta pieniä, siihen päälle tiedotustilaisuuksia kolmella kielellä ja tärkeitä päätöksiä ehkä väsyneenäkin. Tätä on KriSu-harjoitus.
Pelastusopiston järjestämään 13. suuronnettomuusjohtamisharjoitukseen osallistui helmikuussa 33 päällystö- ja 20 alipäällystöopiskelijaa ja lisäksi lukuisia yhteistyökumppaneita. Mukana oli myös kansainvälinen osuus. Tulvat ja rankkasateet aiheuttivat tilanteita, joissa Suomi joutui pyytämään ja vastaanottamaan apua EU:n pelastuspalvelumekanismin kautta. Viestinnällä ja tiedottamisella oli harjoituksessa tärkeä rooli. Myös uusi tilannekeskus oli ensimmäistä kertaa käytössä kokonaisvaltaisesti.
”Oli hienoa, että harjoituksessa käytettiin laajasti erilaisia sähköisiä johtamisen apuvälineitä. Myös uusi kenttäjohtamisjärjestelmä KEJO oli osittain mukana, ja saimme seurata sen käyttöä onnettomuustilanteiden sallimissa rajoissa.
Paras anti oli mielestäni toimiva viranomaisyhteistyö ja todelliset kontaktit eri viranomaisiin. Lisäksi mukana ollut TAST-porukka pelasi kansainvälisen pelastustoimen roolia. Saimme hyvän kuvan kansainväliseen avunpyyntöön liittyvistä asioista ja harjoittelimme myös avun vastaanottamista. Myös oma toimintakykyni pysyi yllä koko harjoituksen ajan. Väsymys ei heijastunut vielä suuremmin työstä suoriutumiseen”, päällystöopiskelija Anna Eskelinen summaa antoisaa harjoitusta.
Teksti ja kuvat: Kimmo Kaisto
Lue lisää Pelastustiedosta 2/2019, joka ilmestyi 27. maaliskuuta.