Harjoitus ja koulutus 22.5.2015

Palomiesten koulutus huipentuu suureen harjoitukseen kehäradalla

Paloinsinööri Jan Meszka, Aviapolisin asema ja jättimäiset tuulettimet, jotka huolehtivat savunpoistosta.

Paloinsinööri Jan Meszka, Aviapolisin asema ja jättimäiset tuulettimet, jotka huolehtivat savunpoistosta.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen koko operatiivista henkilökuntaa on koulutettu pitkin talvea ja kevättä Helsingin uuden kehäradan palo- ja pelastusturvallisuusasioihin. Lisäksi koulutusta ovat saaneet myös alueen vapaapalokunnat ja naapurilaitokset.

Koulutus huipentuu lauantaina 23. toukokuuta, kun kehäradalla järjestetään suuri pelastusharjoitus. Liikenneviraston mukaan harjoituksessa rataosuuden tunneliin lavastetaan kuvitteellinen onnettomuustilanne. Mukana on reilut 400 vapaaehtoista.

”Siinä testataan käytännössä kaikki asiat, joita on harjoiteltu, että tilanne olisi mahdollisimman totuudenmukainen”, kertoo Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen paloinsinööri Jan Meszka.

Vantaankosken radan ja pääradan lentoaseman kautta yhdistävä rata avautuu matkustajaliikenteelle 1. heinäkuuta. Rata on 18 kilometriä pitkä, ja tunnelissa kulkevaa osuutta on 8 kilometriä.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos oli mukana kehäradan turvallisuussuunnittelussa alusta asti. Laitoksen edustajat pitivät ohjauspalavereja työmaiden ja tilaajan kanssa sekä tekivät tarkastukset ja erillishyväksynnät.

Meszkan mukaan radan turvallisuusjärjestelmien suunnitteluun on panostettu paljon. Esimerkiksi maanalaisten tilojen savunpoisto on haasteellista yleisesti ottaenkin, saati kahdeksan kilometriä pitkässä tunnelissa.

”Savunpoistojärjestelmä on ehkä yksi järeimmistä järjestelmistä, joita siellä on. Se ei ole asemakohtainen, vaan kokonaisuus koko kahdeksan kilometrin matkalla. Joka ikisen asian koko pätkällä täytyy toimia”, Meszka sanoo.

Tällä hetkellä kaikki näyttää menneen sujuvasti. Pelastuslaitoksen pääyhteistyökumppani turvallisuusjärjestelyissä on Liikennevirasto.

”Yhteistyö on ollut hyvää ja toimivaa. Projektin aikanakin on saatu parannuksia asioihin”, Meszka kertoo.

Lisää kehäradan turvallisuudesta Pelastustiedon numerossa 4-5, joka ilmestyy 24. kesäkuuta!

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: Jussi Helttunen

Lue lisää