Kalusto 21.4.2023

Pelastusvesijetillä ketterästi apuun Etelä-Saimaalla

Case-harjoituksessa vesijetin miehistö kuljetti vedestä pelastetun henkilön PV Willimiehen kyytiin. Kuvassa on kuskina päällikkö Oliver Kuustonen ja takana istuu kansimies Nico Leppäniemi. Vesijetin 170-heppainen moottori antaa kahden hengen miehistöllä huippunopeudeksi mukavat 50 solmua, ja tarvittaessa kyytiin mahtuu kolmaskin.

Case-harjoituksessa vesijetin miehistö kuljetti vedestä pelastetun henkilön PV Willimiehen kyytiin. Kuvassa on kuskina päällikkö Oliver Kuustonen ja takana istuu kansimies Nico Leppäniemi. Vesijetin 170-heppainen moottori antaa kahden hengen miehistöllä huippunopeudeksi mukavat 50 solmua, ja tarvittaessa kyytiin mahtuu kolmaskin.

Meripelastus Etelä-Saimaa hankki viime kesänä ensimmäisen pelastusvesijettinsä. Nopeus ja ripeä rantautuminen ovat vahvuuksia ensivastetoiminnassa. 

”Kysyimme kokemuksia muilta meripelastusyhdistyksiltä, joilla on vesijetti. Sea-Doo 170 GTi SE valikoitui käyttöömme sopivaksi muun muassa Polytec-rungon ansiosta. Se kestää naarmuuntumista lasikuitua paremmin”, kertoo Suomen Meripelastusseura Etelä-Saimaan varapuheenjohtaja Toni Relander.

Yhdistys sai pelastusvesijetti AV Hietsun käyttöönsä heinäkuun lopulla 2022. Se on sijoitettu Rapasaareen, joka sijaitsee Lappeenrannan sataman yhteydessä. Toiminta-aluetta on Lappeenranta–Satamosaari–Hätinvirta–Partakoski eli Eteläisen Saimaan suuret selät.

”Ensimmäiset keikat hoidettiin jo miehistön perehdytysten lomassa. Vaikka kausi jäikin Hietsun osalta lyhyeksi, kertyi keikkoja kaikkiaan lähes kymmenkunta. Osa tehtävistä oli lyhyitä hinauksia, mutta joukkoon mahtui yksi pidempikin. Hietsulla on myös toimitettu asiakkaalle moottoriöljyä sekä tarkistettu ajopuuhavaintoja.”

Vasemman kuvan itse asennettu valomasto toimii myös hinaustolppana. Ohjaustankoon kiinnitetty tabletti kestää vettä ja kovempaakin menoa. Siitä näkee myös omien alusten sijainnit.

Hietsu on teipattu meripelastuksen väreihin ja varustettu vesiliikennelaissa säädettyjen varusteiden lisäksi pienellä ensiapuvarustuksella, keulaan asennetulla led-ajovalolla, käsivalaisimella, käsisammuttimella ja hinausköydellä.

”Olemme asentaneet myös sinivilkuin varustetun valomaston, joka toimii samalla hinaustolppana. Aluksella voi siis tehdä myös pienempiä hinauksia, kuten avoveneiden avustuksia. Navigointilaitteena toimii Samsung Tab Active 4. Mapitare-merikarttasovellus mahdollistaa reaaliaikaisen sijaintitiedon jakamisen aluksiemme kesken. Sen avulla voi jakaa myös etsintäkuvioita ja reittejä alusten välillä. Tabletissa on lisäksi sähköinen lokikirja”, Relander kuvailee.

Teksti: Kimmo Kaisto
Kuvat: Toni Relander ja Toni Kolhonen

Lue koko Kalustonurkka-juttu Pelastustiedosta 2/2023.

Lue lisää