Kalusto 30.12.2021

Sähköautopalon myrkyt jäävät nyt sammutuspeitteeseen

Ulkoasultaan muotoonommellulta hupulta näyttävä sammutuspeite suodattaa myrkylliset kaasut ilmasta, rajaa paloa ja jäähdyttää ärhäkästi palavaa sähköauton litiumioniakkua.

Ulkoasultaan muotoonommellulta hupulta näyttävä sammutuspeite suodattaa myrkylliset kaasut ilmasta, rajaa paloa ja jäähdyttää ärhäkästi palavaa sähköauton litiumioniakkua.

Innovaatiopalkinnon saanut keksintö suodattaa akkupalon myrkylliset yhdisteet, jäähdyttää akkua ja rajaa paloa.

Pelastusopistolla kehitetty sammutuspeite tekee sähköauton akkupalon sammuttamisesta turvallisempaa niin palomiehille kuin tilanteessa mahdollisesti altistuville sivullisille.

Pelastusopiston erikoistutkija Marko Hassisen, tutkija Juha Laitisen ja tuotepäällikkö Jari Mikkosen kehittämä sammutuspeite palkittiin marraskuussa Palosuojelurahaston Innovaatiopalkinnolla.

Marko Hassinen kertoo, että keksintö sai alkunsa, kun tutkijat miettivät, miten sähköauton akkupalo saataisiin hallintaan suljetuissa tiloissa, kuten parkkihalleissa. Palavaa autoa on hankala siirtää minnekään, eikä auton luokse toisaalta mahdu tuomaan suurikokoista sammutuskalustoa tai akkupaloissa käytettävää vesikonttia.

Hassisen mukaan ongelmallisinta ti­lanteessa on myrkyllinen savu. 

”Savukaasut ovat haitallisia ihmisille, ja lisäksi savuntuotto on pitkäaikaista. Palohan ei sammu ihan heti, vaan savua riittää.”

Tutkijat tulivat tulokseen, että ratkaisu voisi olla jonkinlainen peite. Silloin autoa ei tarvitsisi siirtää, vaan ongelma saataisiin hoidettua paikan päällä. He lähtivät miettimään ratkaisua, joka toimisi samoin periaattein kuin hengityksensuojain, eli suodattaisi erilaiset altisteet ilmasta.

”Mietimme, että samaan tuotteeseen olisi hyvä saada lisäksi sammuttava tai jäähdyttävä vaikutus. Kohde pitäisi voida eristää, ja kaasut puhdistaa.”

Ulkoasu kuin huppu

Ratkaisu oli sammutuspeite kaikilla mainituilla ominaisuuksilla. Peite suodattaa myrkylliset kaasut ilmasta, rajaa paloa ja jäähdyttää ärhäkästi palavaa sähköauton litiumioniakkua.

Hassinen kertoo, että peite ei muistuta perinteistä sammutuspeitettä, vaan on ulkoasultaan muotoonommeltu huppu. Hupussa olevien liitinten avulla hupun alle saadaan vettä.

”Hupussa on suoraan paloletkuyhteys. Hupun alle saadaan letku, ja alareunassakin on läpimitaltaan kohtuullisen kokoinen vedellä täyttyvä kaulus. Sen ansiosta kaikki vesi ei karkaa alta pois, ja sillä saadaan lisää kaasutiiviyttä.” 

Kun palavan auton päällä on kaasutiivis rakenne, kaasut pystytään ohjaamaan suodatinrakenteeseen, joka poistaa erilaisia epäpuhtauksia. 

Räätälöityä materiaalia

Peite kulkee yksikön mukana laatikkoon pakattuna. 

”Sehän ei ole ihan pieni, koska sen pitää yltää koko auton päälle. Materiaalikin on selvästi vahvempaa kuin normaalissa alkusammutuspeitteessä. Se vaatii oman laatikon suodattimineen”, Hassinen kuvailee.

Vielä on auki, voidaanko peite sijoittaa sammutusautoon, vai kuljetetaanko se palopaikalle erikseen.

Hassinen mainitsee, että erityisesti peitteen kehittäminen teetti työtä. Peitteen materiaalin toimittaa hollantilainen yritys, joka laminoi erilaisiin kankaisiin eri materiaaleja asiakkaansa toiveiden mukaan.

”Peite on meille räätälöityä kaasutiivistä, kuumuutta ja syövyttäviä yhdisteitä kestävää materiaalia.”

Käyttöön kevään aikana

Sammutuspeitteen lisäksi auton akkupalossa tarvitaan avuksi muitakin työvälineitä.

”Auton akkupalon sammuttaminen voi olla usean tunnin savotta. Kantava ajatus on, että akkua jäähdytetään. Palossa peite tulee ajoneuvon päälle, ja lisäksi auton jäähdyttämisessä käytetään sammutusvartta.”

Jo valmistusvaiheessa peitteen kehittämisessä oli mukana tyhjiötuotteita valmistava kotimainen yritys Mediseam. Hassinen sanoo, että sammutuspeite on tarkoitus tuoda pelastuslaitoksille testikäyttöön kevään aikana. 

Lue lisää: Sähköauto syttyi kolmesti – akkupalo on arvaamaton ja vaikea sammuttaa

Katso täältä Innovaatiopalkinnon 2022 hakuilmoitus. Ehdotukset palkittavista tulee tehdä Palosuojelurahastolle viimeistään 31.3.2022.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: Marko Hassinen

Lue lisää