
Air Tractor AT 802 -lentokoneita käytetään laajalti maastopalojen sammutuksessa Portugalissa. Koneen ponttooneissa olevat vesisäiliöt voidaan täyttää ”scooppaamalla”. Kuva: ANECP.
Suomalaiset metsäpaloasiantuntijat vierailivat Portugalissa maaliskuussa 2020 hankkimassa ideoita, joilla parantaa kotimaista metsäpalontorjunnan suorituskykyä. Vuoden 2017 maastopalot olivat Portugalissa kansallinen selviytymistaistelu.

Ilmastonmuutoksen myötä kesien odotetaan muuttuvan lämpimämmiksi ja samalla kuivemmiksi. Metsäpalojen riski voi kasvaa myös Suomessa ja samalla tulee varautua kehittämään strategista, taktista ja teknistä metsäpalojen torjunnassa käytettävää osaamista. Tarvitaan uuden sukupolven tekniikkaan perustuvia digitaalisia sovelluksia, karttapalveluita ja tilannekuvan ylläpitoon liittyviä ratkaisuja, jotta ilmiöön voitaisiin vastata tulevaisuudessa tehokkaammin. Pitäisi myös arvioida käytettyjen menetelmien tehokkuutta ja miettiä myös joustavaa valmiutta sekä lähettää henkilöstöä Suomen ulkopuolelle että vastaanottaa apua ulkomailta.
Portugalilaiset asiantuntijat ovat laatineet vakiotoimintamenetelmät myös lentosammutusta varten. Käytössä on helikoptereita, lentokoneita ja erityisesti maastopalojen sammutustoimintaan suunniteltuja Canadair ja Air Tractor -ilma-aluksia. Palotilanteessa ensimmäinen sammutusisku tehdään yleensä helikopterilla ja niillä voidaan myös kuljettaa sammutusmiehistöä palopaikalle. Maastopalojen tähystys toimii koko maassa pitkälti valvontatorneihin sijoitetuilla kameroilla ja silmäpareilla.
Asiantuntijavaihdon järjestelyistä vastasivat sisäministeriö ja Suomen Palopäällystöliitto.
Teksti ja kuva: Sami Kinnunen, Suomen Lentopelastusseura
Lue koko juttu Pelastustiedosta 4–5/2020.