Operatiivinen toiminta 29.6.2020

Suomalaiset hakivat ideoita metsäpalojen varalle Portugalista

Air Tractor AT 802 -lentokoneita käytetään laajalti maastopalojen sammutuksessa Portugalissa. Koneen ponttooneissa olevat vesisäiliöt voidaan täyttää ”scooppaamalla”. Kuva: ANECP.

Air Tractor AT 802 -lentokoneita käytetään laajalti maastopalojen sammutuksessa Portugalissa. Koneen ponttooneissa olevat vesisäiliöt voidaan täyttää ”scooppaamalla”. Kuva: ANECP.

Suomalaiset metsäpaloasiantuntijat vierailivat Portugalissa maaliskuussa 2020 hankkimassa ideoita, joilla parantaa kotimaista metsäpalontorjunnan suorituskykyä.  Vuoden 2017 maastopalot olivat Portugalissa kansallinen selviytymistaistelu.

Kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa oli monipuolista ohjelmaa. Kuvassa vasemmalta Harri Paldanius, Sami Kinnunen, Pekka Tiainen, Jani Kareinen, Mika Haverinen, Miguel Cruz, Tuomo Bergman, Duarte da Costa, Teemu Veneskari, Mika Viertola ja Mika Kurvinen.

Ilmastonmuutoksen myötä kesien odotetaan muuttuvan lämpimämmiksi ja samalla kuivemmiksi. Metsäpalojen riski voi kasvaa myös Suomessa ja samalla tulee varautua kehittämään strategista, taktista ja teknistä metsäpalojen torjunnassa käytettävää osaamista. Tarvitaan uuden sukupolven tekniikkaan perustuvia digitaalisia sovelluksia, karttapalveluita ja tilannekuvan ylläpitoon liittyviä ratkaisuja, jotta ilmiöön voitaisiin vastata tulevaisuudessa tehokkaammin. Pitäisi myös arvioida käytettyjen menetelmien tehokkuutta ja miettiä myös joustavaa valmiutta sekä lähettää henkilöstöä Suomen ulkopuolelle että vastaanottaa apua ulkomailta.

Portugalilaiset asiantuntijat ovat laatineet vakiotoimintamenetelmät myös lentosammutusta varten. Käytössä on helikoptereita, lentokoneita ja erityisesti maastopalojen sammutustoimintaan suunniteltuja Canadair ja Air Tractor -ilma-aluksia. Palotilanteessa ensimmäinen sammutusisku tehdään yleensä helikopterilla ja niillä voidaan myös kuljettaa sammutusmiehistöä palopaikalle. Maastopalojen tähystys toimii koko maassa pitkälti valvontatorneihin sijoitetuilla kameroilla ja silmäpareilla.

Asiantuntijavaihdon järjestelyistä vastasivat sisäministeriö ja Suomen Palopäällystöliitto.

Teksti ja kuva: Sami Kinnunen, Suomen Lentopelastusseura

Lue koko juttu Pelastustiedosta 4–5/2020.