Tutkimus ja viestintä 27.2.2018

Pelastusjohtaja innostui Twitteristä – Toiveissa viestinnän ammattilainen joka laitokselle

”Sinne pitää vain uskaltaa rohkeasti mennä

”Sinne pitää vain uskaltaa rohkeasti mennä", Jarmo Haapanen kannustaa.

Pelastuslaitosten johto ja henkilökunta voisivat hyötyä sosiaalisesta mediasta monin tavoin, arvioi Jokilaaksojen pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jarmo Haapanen. Hän teki itselleen profiilin Twitteriin jokin aika sitten.

”Sinne pitää vain uskaltaa rohkeasti mennä. Juonesta pääsee kiinni aika pian, kun hetken aikaa seurailee mitä tapahtuu. Kannattaa ottaa seurantaan kollegoja, alan viestinnän ammattilaisia sekä keskeisiä kansallisia toimijoita.”

Suuremmassa mittakaavassa se, että pelastusalalla toimivat henkilöt osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ovat tavoitettavissa sekä seurattavissa sosiaalisessa mediassa, tuo organisaatiota tutuksi yhteiskunnassa ja valaa siihen luottamusta.

Haapanen sanoo, että viestintään resursointi on pelastuslaitosten johdon vastuulla. Hänen mielestään yleisesti pelastustoimen viestinnässä olisi kehitettävää.

”Onnettomuustiedottaminen ja turvallisuusviestintä osataan, mutta ei olisi pahitteeksi, jos joka laitoksessa viestinnän ammattilainen, joka opastaisi, kannustaisi ja kouluttaisi niitä, jotka tuovat kasvot viestinnälle ulospäin.”

Lisää pelastustoimen viestinnästä Pelastustiedon numerossa 2, joka ilmestyy 14. maaliskuuta.

Viestintätyöryhmä elvytti sopimuspalokunnat Etelä-Karjalassa

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: Kimmo Kaisto