Ulkomailta 20.2.2020

Akku voi palaa kauan

Kuvituskuva: Kimmo Kaisto.

Kuvituskuva: Kimmo Kaisto.

Ennen kuin Renault vuonna 2011 toi markkinoille ensimmäisen sähköautomallinsa, se oli jo suorittanut sarjan litiumioniakkujen poltto- ja sammutuskokeita yhteistyössä Ranskan pelastuslaitosten kanssa. Vesi on paras sammute, koska sillä voidaan jäähdyttää akun kennoja ja estää lämpöä tuottavaa kemiallista reaktiota käynnistymästä niissä.

Sitä varten Renaultin akuissa on niin sanottu palomiehen ovi. Kuumassa ympäristössä alumiininen suojus sulaa päästäen palokunnan jäähdyttämään akkua. Tämän ansiosta Renault Zoen akkupalossa tarvitaan vain sata litraa vettä. Akku ja sen yläpuolella oleva istuin ovat kallellaan, mikä ohjaa veden akun luokse. Polttokokeissa akku saatiin sammumaan vajaassa minuutissa.

Jos akun suojus onkin terästä, sen sulaminen kestää kauemmin tai se ei sula ollenkaan. Tässä tapauksessa on odotettava, kunnes akku on palanut loppuun asti.

Jos sähköauto on liikenneonnettomuudessa, johon ei liity tulipaloa, toimitaan kuten bensiini- tai dieselauton tapauksessa. Lisäksi auton sähköjärjestelmä on kytkettävä irti:

  1. Tarkista, onko sytytys kytketty irti.
  2. Irrota negatiivinen akkujohto.
  3. Irrota positiivinen akkujohto.

Jos törmäys on voimakas, nämä automaattireleet eivät ehkä toimi. Tällöin korkeajännitekatkaisin on avattava käsin.

Sähköauton palossa toimitaan seuraavasti:

  1. Eristä 50 metriä joka suuntaan sekä 100 metriä auton takana.
  2. Ensimmäinen pelastuspari jäähdyttää akkua.
  3. Toinen pelastuspari sammuttaa autokorin palon.

Teksti: Marco Moser
118 swissfire.ch 12/2018