Ulkomailta 9.4.2022

Sähköpyörien akkupalot – viisi hälytystä samaan osoitteeseen puolen vuoden aikana

Sähköpyörän akun polttokoe. Kuvakaappaukset: 118 swissfire.ch 9/2020.

Sähköpyörän akun polttokoe. Kuvakaappaukset: 118 swissfire.ch 9/2020.

Zürich (Sveitsi). Pelastuslaitos hälytettiin puolen vuoden aikana viisi kertaa samaan osoitteeseen sammuttamaan sähköpyörien litium-ioniakkujen paloa.

13.1.2020 kello 19.58. Kerrostalon asukkaat havaitsivat kellarista nousevan kirvelevää valkoista sumua. Ensimmäisessä kerroksessa olevan sähköpyörävuokraamon yrittäjä päästi palomiehet kellarikerroksen varastoon, josta kuului pamauksia.

Palomiehet sammuttivat palon ja toivat akut ulos yrittäjän jäteastiassa. Kellari tuuletettiin.

12.6.2020 kello 04.22. Hätäilmoituksen mukaan kolme kuudesta sähköpyörävuokraamon (edellisen hälytyksen jälkeen asennetusta) savuilmaisimesta hälytti. Palomiehet löysivät liikehuoneistosta palavan akun, jonka yrittäjä lupasi viedä pois.

29.6.2020 kello 09.55. Hätäilmoituksen mukaan litium-ioniakku oli palanut ja räjähtänyt. Pihalla varaston edessä oli 24 viallista akkua kahdessa muovitynnyrissä. Palomiehet sammuttivat palon, tuulettivat varaston ja veivät akut paloasemalle, josta ongelmajäteyritys haki ne seuraavana päivänä.

Tämän jälkeen yrittäjä keräsi vialliset akut muovikalvolla vuorattuun ja vermikuliitilla täytettyyn 200 litran metallitynnyriin.

Tästä huolimatta tynnyrissä tapahtui puolenpäivän aikaan 8.7.2020 räjähdys. Tynnyri pullistui ja sen kansi kiristysrenkaineen lensi ilmaan. Tynnyri paloi kuin ilotulitepata.

Viallisia akkuja, hiekkaa ja sammutusvettä vääntyneessä muovitynnyrissä.

Liikkeen henkilökunta kaatoi tynnyriin lisää vermikuliittia ja sitten hiekkaa ilman toivottua vaikutusta.

Pelastuslaitos saapui kello 12.04. Paineilmalaitteilla suojautuneet palomiehet sammuttivat palon kelajohdolla. Tynnyristä kuului edelleen pamauksia ja ajoittain hiekasta nousi pistoliekkejä. Tynnyriin suihkutettu vesi kupli ja sen pH oli 8,5.

Ovatko akut viallisia? Käsitteleekö yrittäjä niitä väärin? Joka tapauksessa ne on asukkaiden turvallisuuden takia siirrettävä pois. Pelastustoiminnan johtaja kutsui poliisin palosyytutkijat paikalle.

Poliisin vastaus oli tyrmäävä: toimenpiteitä ei voi vaatia palolain perusteella, koska laki ei tunne akuista aiheutuvaa palovaaraa. Poliisi suostui siihen, että kuumeneva tynnyri viedään pois palaville sähköautoille tarkoitetulla vaihtolavalla (Pelastustieto 2/2018).

Kun vaihtolava saapui, poliisin kanssa sovittiin, että kaikki 72 akkua kuljetetaan veden alla sen pohjalla. Sammutusauton säiliöllinen, 2500 litraa pumpattiin lavalle. Puolen tunnin kuluttua päivystävälle palomestarille lähetyssä kuvassa näkyi, että lavalta nousi valkoista savua.

Mitä lavalla tapahtuu? Oliko virhe upottaa sekä ehjät (ja ainakin osittain ladatut) että vialliset akut veden alle? Voiko saastunut vesi aiheuttaa oikosulkuja?

Vaihtolavan täyttäminen vedellä (yhteensä 10400 litraa) ei poistanut ongelmaa. Räjähdykset jatkuivat puolentoista vuorokauden ajan. Vesi oli värjäytynyt mustaksi. Siitä otetut näytteet vietiin laboratorioon, joka lupasi tulokset 14.7.2020.

10.7.2020 kello 21 yrittäjä ilmoitti, että reaktio oli käynnistynyt kahdessa pihalla olevassa, vedellä täytetyssä muovitynnyrissä. Palokunta päätti tyhjentää tynnyrit varovasti ja puolelta öin jäteyritys vei 21 akkua.

Analyysitulosten mukaan vaihtolavan vedessä oli korkeita nikkeli-, kupari- ja kobolttipitoisuuksia. Se oli käsiteltävä ongelmajätteenä.

Kun lava oli tyhjennetty, todettiin, että kaikki 72 akkua eivät olleet reagoineet. Joidenkin reagoineiden akkujen kotelo oli vääntynyt muodottomaksi. Akut vietiin vermikuliitilla täytetyissä ja muovikalvolla vuoratuissa tynnyreissä ongelmajätelaitokselle.

Pelastuslaitos kokosi yrittäjän kanssa seuraavat tiedot:

  • Sama taiwanilainen yritys oli valmistanut kaikki litium-ioniakut sekä latauslaitteet. Väärä lataamistapa voitiin siis sulkea pois.
  • Akut painoivat 4,5 kg, niiden kapasiteetti oli 800 Wh ja niissä oli oikosulkujen estämiseen tarkoitettu ohjausjärjestelmä.
  • Yrittäjä testasi jokaisen akun sekä ennen latausta että sen jälkeen. Joillakin akuilla testi ilmoitti ylilatauksesta. Valmistajan ohjeen mukaan tällaiset akut oli upotettava veteen, jossa varaus purkautuisi itsestään.
  • Akut olivat roiskesuojattuja, mutta eivät vesitiiviitä. Akkuun tunkeutunut vesi aiheutti ensimmäisen oikosulun. Jokaisesta reagoineesta kennosta vapautuneet kemikaalit kasvattivat veden sähkönjohtavuutta ja yhtäkkiä akku alkoi savuta.

Poliisi ja EMPA-tutkimuslaitos eivät vielä ole saaneet selville syytä akkujen savuamiseen. Pelastuslaitos odottaa paloturvallisuusmääräyksiä litium-ioniakkujen varastoinnista. Myös viallisten tai reagoinneiden akkujen käsittelyohjeita tarvitaan.

Teksti: Jan Bauke
118 swissfire.ch 9/2020
Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää