Ulkomailta 27.12.2023

Ulkomailta: Turvallista harjoittelua sähköautosimulaattorilla

Simulaattorilla palokuntalaiset voivat turvallisesti harjoitella toimintaa sähköauto-onnettomuudessa. Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 12/2022.

Simulaattorilla palokuntalaiset voivat turvallisesti harjoitella toimintaa sähköauto-onnettomuudessa. Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 12/2022.

Ellwangen (Saksa). Q4Flo-projekti järjestää palokunnille kursseja onnettomuuteen joutuneen sähköauton käsittelystä. Etäopetuksena toteutettavassa teoriaosuudessa esitellään koneiston osat ja turvalaitteet sekä kuumenevan litiumioniakun tutkinta- ja jäähdytysmenetelmät.

”Älkää koskeko yhteenkään oranssiin kaapeliin. Niissä voi olla jopa 800 voltin jännite”, kouluttajat Felix Feutch ja Alexander Jacob painottavat.

”Maassamme on lukuisia palokuntia, jotka eivät ole nähneet sähköauton moottori- ja akkuyksiköitä. Koska sähköautojen määrä jatkuvasti kasvaa, mikä palokunta tahansa saattaa kohdata kuumenevan akun”, projektipäällikkö Daniel Rothmeier kertoo.

Projektissa on tähän mennessä valmistettu bensiinimoottoriautoista kolme patentoitua sähköautosimulaattoria. Niihin on sijoitettu akkukotelo ja kaapelit katkaisimineen. Kurssilaiset paikantavat laitteet ja käyttävät katkaisimia. He oppivat käyttämään sähköasentajan suojakäsineitä ja eristepeitteitä.

Akkukoteloa lämmitetään sähköllä, jotta kurssilaiset voivat harjoitella sen lämpötilan mittausta lämpökameralla.

Jos lämpötila on 60–80 °C, litiumioniakku kuumenee. Jos akusta nousee valkoista savua (jota simuloidaan teatterisavulla) tai kuuluu sihinää (simuloidaan kaiuttimella), niin jäähdytys runsaalla vedellä on aloitettava.

Teksti: Heino Schütte
Feuerwehr-Magazin 12/2022
Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää