27.3.2016

Violetin pitkä liturgia

Pääsiäinen on johdettu päästä-verbistä. Kun kirkollisessa pääsiäisessä päästään synneistä, niin ensihoitajalle se kertoo, että pääsiäisenäkin pääsee töihin ja keikalle. Kyydinajojuhlassa päästään myös tekemään sitä itseään – syntiä. Näin ainakin monet asiakkaat kokevat, kun ensihoitajat tekevät tarkoin ohjattuja ratkaisujaan.

Pääsiäisen hiljainen viikko on hiljentymistä omien syntiemme ääreen. Hiljaisen viikon jokainen päivä on nimetty jonkun tarkoituksen mukaan.
Ensihoitopiireissä – kuten muuallakin – hiljaisuutta kutsutaan myös myrskyä edeltäväksi tyyneksi. Alan hiljainen viikko tässä kirjoituksessa kertoo omanlaisensa tarinan, pakinan tai jotain.

Palmusunnuntaina muistellaan sitä, kun Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin ja matkalla ratsukon eteen laskettiin palmunlehtiä. Palmunlehdet olivat silloin voiton symboli.
Ensihoidon palmunlehtiä voidaan mieltää erilaisella tavalla. Ehkä palmunoksa muistuttaakin palmuöljystä, jota käytetään raaka-aineena polttoaineissa, joita voidaan pullottaa sytykkeen kanssa myöhempää käyttöä varten. Palmuöljypanos tehdään ajoissa valmiiksi, jotta se voidaan nakata pakettiauton kylkeen heti kun pahaa aavistamattomat ensihoitajat ratsastavat paikalle. Ja kun ensihoitaja tulee ulos autosta, häntä solvataan erilaisin kunnianloukkauksin ja hänen kylkiluidensa väliin sovitellaan teräasetta. Hyvä lukija, kaikki edellä mainitut ovat totista totta, vaikkakaan eivät samalta tehtävältä. Valitettavasti väkivallanteot ovat luonteeltaan toistuvia.

Malkamaanantaina muistellaan omia vikoja eli malkoja, joita ei huomata siinä hötäkässä kun syytetään muita. Kristinusko muistaa kärsivää Kristusta ja kuinka syytöntä silloin syytettiin.
Ensihoitajan oma malka voi muistua mieleen illan ja yön aikaisista sanoista ja teoista. Pahin malka on kärsivällisyyden puute. Potilas ei ehkä pitkän neuvontapuheen jälkeenkään ymmärrä, että ammattilainen on neuvonut hänelle tilanteeseen sopivimman ratkaisun, se ei välttämättä edellytä ambulanssikuljetusta sairaalaan. Potilas tietää kuitenkin itse paremmin, mikä on hänelle on parasta; hänen mukaansa ambulanssilla on päästävä sairaalaan heti. Jos ei pääse, syntyy sanominen.
Päihteiden vaikutuksen alainen uhoaa, käyttäytyy aggressiivisesti, rikkoo ambulanssin ja saa ensihoitajaankin osuman. Riehujan pitäisi tilansa vuoksi mennä sairaalaan, minne hänet kuljetettaisiinkin, mutta hän ei suostu tulemaan kyytiin, vaikka on itse soittanut apua.
Vaikka kaikki tehtävät eivät tällaisia olekaan, niin keikkaruuhkassa monet tämänkaltaiset tehtävät syövät kärsivällisyyttä.
Ensihoitajan vika on, että hän saattaa sanoa jotakin käskeväänkin äänensävyyn tai sitten normaaliin äänensävyynsä, joka kuulostaa erimieltä olevan potilaan korvaan epäasialliselta – ainakin siinä kirjallisessa versiossa, jonka hän lähettää ensihoitajan pomolle sähköpostilla. Kunpa postia kirjoittava potilas tunneryöpyssään näkisi joskus omankin malkansa.

Tikkutiistaina pääsiäistraditiossa vuoltiin sytyketikkuja, joiden uskottiin tuovan hyvää onnea.
Ensihoitajan pääsiäisessä sytyketikut vuolee pomo, joka on saanut palautetta omasta mielestään totaalista vääryyttä kärsineeltä potilaalta. Pomo alkaa vuolla kuvainnollisesti sytyketikkuja – selvityspyyntöä – odottelemaan pahan ensihoitajan sähköpostiin. Selvityspyyntöjen tarkoitus ei ole leimahtaa silmille mutta ne tekevät sen helposti, kun joudutaan kirjoittamaan selvityksiä kieli keskellä suuta tilanteista, jossa on toimittu ohjeiden mukaisesti.

Tuhkakeskiviikkona alkaa katumusaika. Silloin myönnämme, että olemme syyllisiä Kristuksen kuolemaan. Kadumme tapausta ja pyydämme sitä anteeksi.
Ensihoidossa katuminen kuuluu työnkuvaan. Työnsä puolesta ensihoitajan on kaduttava, vaikka tekeekin oikein. On nieltävä kiukkua, pyydettävä anteeksi niiltä, jotka ovat ensihoitajia vastaan rikkoneet ja kirjoitettava violetin pitkiä liturgioita pässinselvistä asioista. On soviteltava kieli keskellä suuta syntejä, joita ei ole tehty.

Kiirastorstai on ripittäytymisen päivä. Silloin Jeesus pesi opetuslastensa jalat, mikä puolestaan symbolisoi nöyryyttä.
Ensihoitajan tapauksessa ohjeiden laatija pesee kädet ja ensihoitaja saa yksin ja nöyrästi sovitella syntinsä, jopa ajaa pahoittelulahjoineen häntä syyttävän asiakkaan luo pyytämään anteeksi kohtelua, joka on ollut ylhäältä tulleiden ohjeiden mukaista. Se on sitä oikeaa nöyryyttä, herran pelkoa ja palveluasemansa säilyttämistä. Silloin tekisi mieli virpoa sillä pajunvitsalla niin että tuntuu.

Pitkäperjantaina muistellaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja syödään vain kylmää ruokaa kuten leipää ja mämmiä.
Ensihoitajan versiossa hänen ”ristiinnaulitsemisensa” on niinikään tuoreessa muistissa. Pahaa tehnyt syö työvuorossa pienellä palkallaan hankkimiaan tarjouseineksiä kylmänä, koska kyytiä riittää niin, ettei mikroa ehdi käynnistää tai ainakaan ei ehdi odottamaan lämmitysajan päättymistä, sillä seuraava solvaaja tai pahoinpitelijä tarvitsee jo apua.

Lankalauantai on vanhan kansan uskomuksen mukaan vuoden huonomaineisin ilta. Ensihoidossa tuota lauantai-iltaa vietetään yli 50 kertaa vuodessa. Lauantain kaveriksi pääsiäistipu on muninut ensihoidon vihertäville ruohoille vielä astetta pahamaineisemmankin munan. Sen nimi on perjantai-ilta, joka toistuu niinikään reilut 50 kertaa vuodessa. Siten ensihoitajille on kehkeytynyt ikuinen pääsiäinen.

Pääsiäinen on kirkon suurin juhla – ylösnousemuksen juhla.
Ensihoitajille ainakin pystyyn nostaminen on tuttua. Joskus nähdään todellisia uuden päivän ihmeitä, vaikka vanhakin vielä korventaa. Pääsiäismuna ei välttämättä pysy enää käsissä tai sen sisällä oleva yllätys kilkattaa kuin joulutiuku.
Munien syönti symbolisoi hedelmällisyyttä, mikä ensihoidossa viittaa siihen, että tämä pääsiäisporukka ei koskaan lopu, vaan aina sikiää uusia veijareita. Heille rai-rai -ruoho on peruselintarvike vuoden jokaisena päivänä.

Jeesus ilmestyi ylösnousemisensa jälkeen opetuslapsilleen, sitä juhlitaan pääsiäismaanantaina. Ihmeellinen maanantai.
Maanantaita useat ensihoidon asiakkaatkaan eivät usko todeksi. Omalla tavallaan myös ensihoitaja herää horroksestaan seuraavaan työvuoroon – elämään tätä ihmeiden aikaa ja ikuista riemua – uudelleen ja uudelleen.

Kiitos sinulle potilas, joka pyrit ymmärtämään ensihoitajia. Ensihoitajatkin ymmärtävät potilaitaan: Aina ratkaisut eivät ole helposti ymmärrettäviä. Silti ensihoitajat pyrkivät tekemään erityisesti potilaan kannalta parhaan ratkaisun niin pääsiäisenä kuin peruskeskiviikkonakin. Aamen.

Kiitos, että sain sanoa!

Jaa artikkeli

Lue lisää